Så går krocktest till

Varje år genomför organisationen Euro NCAP krocktester med nya bilar för att säkerställa hur pass säkra olika bilmodeller är. Bakom själva krocktesterna ligger mycket arbete som kulminerar med själva krocken.

Inom ramen för Euro NCAP genomförs i dagsläget fyra olika krocktester; två frontaltester samt två sidokrockstester. I varje krocktest uppmäts vad som händer i bilen med hjälp av sensorer på krockdockor samt med hjälp av kameror för att kunna fastställa hur bra bilarna står emot en kollision. Bilarna rankas sedan utifrån ett poängsystem beroende på hur säkra de är.

Utöver själva krocktesterna testas även bilarnas whiplashskydd samt olika säkerhetssystem som antisladd och autobroms.

Med förberedelserna inräknade tar ett krocktest cirka två veckor att genomföra från start till slut.

Krockdockor

Beroende på vilket krocktest som ska genomföras används olika krockdockor. Allt från barndockor till speciella sidokrocksdockor och whiplashdockor. De stora krockdockorna väger som en vuxen man och måste lyftas på plats där dess position noggrant mäts upp. Detta är för att testerna ska kunna vara jämförbart från en gång till en annan. På dockorna monteras även sensorer som känner av hur de rör sig under själva krocken. Dockorna målas även med färg på olika punkter på kroppen för att se var i bilen huvudet och resten av kroppen slår i.

Utförande av krocktester

Innan själva krocktestet genomförs kontrolleras allt från att hjulupphängningen är korrekt på bilen till att montera kameror så att de får exakt rätt vinkel.

Bilen riktas även in för att säkerställa att själva kollisionen sker på rätt ställe.

När frontaltestet ska genomföras rullas bilen bakåt på en lång testbana där en fast barriär står i ena änden och bilen i den andra. Bilen sätts sedan fast i en vajer som drar den rakt mot själva barriären i 64 kilometer per timme. I det första frontaltestet körs hela fronten in i en fast barriär, medan i det andra körs 40 procent av fronten in i en deformerbar barriär. Syftet med testet där hela fronten körs in är att främst kolla bältessystemen, medan 40-procenttestet är till för att testa strukturen på bilen.

Vid sidokollisionstestet körs en fast barriär in i sidan på bilen i 50 kilometer per timme. Sidostolpstestet, där bilen krockas in i en sidostolpe, sker även det i 50 kilometer per timme.

Den deformerbara barriären som bilen krockas emot är specialtillverkad. Den har ett visst motstånd i sig men ger efter allt eftersom kraften från bilen förs över till barriären.

Tanken bakom krocktesterna är att det ska representera svåra krocksituationer där den bästa bilen ger en liten risk för svår eller dödlig skada och det sämsta betyget motsvarar en stor risk för en svår eller dödlig skada.

 

Senaste inläggen i sociala medier

Facebook

Twitter

Folksams bloggar

2018-04-19

Bolag: Hemfosa Var:  Hilton Stockholm Slussen När: 18 april Vad beslutades: Vanliga stämmofrågor Vad sa ordförande:  Bengt Kjell berätta...

2018-04-10

Två års förberedelser slutar i ett några krockprov som varar 0,15s vardera. Folksam har tillsammans med Villaägarna testat om en rostig bil ha...

2018-03-15

Den svenska arbetslöshetsförsäkringen (a-kassan) är en udda konstruktion jämfört med övriga socialförsäkringar. Det är en hybridform mell...

Följ oss på