7 av 10 älgkollisioner sker i mörker

Hösten och vintern innebär ökad risk för viltolyckor, under 2024 inträffade 72 513 viltolyckor varav 5820 med älg. Älgkollisioner hör till den mest allvarliga viltolyckan och inträffar främst mellan september och januari.


Folksams studier visar att 7 av 10 älgkollisioner sker i mörker. Huvudorsaken till den ökade risken under höst och vinter kommer från att antalet ljusa timmar blir färre och studierna visar att merparten av svåra viltolyckor uppkommer plötsligt så att föraren inte hinner bromsa eller styra undan. Farligast är vägar med hastighetsbegränsning 90 km/h eller mer som saknar viltstängsel. 8 av 10 älgkollisioner sker på vägar utan viltstängsel.

En tidigare studie visar att 40 procent av dödliga älgolyckor skulle kunna förhindras med ett nattseende autobromssystem. Det finns några bilmärken med viltautobroms där Volvo var en av de allra första redan 2016.

– Utvecklingen av fordonens autobromssystem har främst fokuserat på fotgängare och cyklister och inte i samma utsträckning mot större vilt, det handlar främst om att systemen behöver bli ännu bättre i mörker och på att detektera djur, säger Anders Ydenius, trafiksäkerhetsforskare på Folksam.

Antalet viltolyckor har ökat men viltolyckor med svåra eller dödliga skador har inte ökat. Antalet svårt skadade och dödsolyckor har varit knappt 3-4 per år de senaste tio åren. Under 2024 inträffade inte någon dödsolycka med personbil. 

Risken att skadas beror i hög grad på vilket djur som man kör på. Merparten av olyckorna är mot mindre vilt som oftast inte ger några personskador, till exempel grävling, vildsvin eller rådjur. Risken med mindre vilt är i stället att föraren väljer att väja vilket kan leda till avkörning eller i värsta fall kollision med mötande.

Risken för personskador ökar betydligt i kollisioner mot större vilt, såsom ren eller älg. De är högre och tyngre varför de träffar högt upp i höjd med vindrutan. Dessa djur riskerar därför att ge stora deformationer på bilens passagerarutrymme men orsakar ändå inte säkert tillräckligt stora krockkrafter för att lösa ut bilens krockkuddar.

– Att bilens krockkuddar inte löser ut vid krock mot vilt är oftast helt normalt. En modern bil bör kunna klara en kollision med stort vilt i 70 km/h utan risk för allvarliga personskador. Både krocktester och analyser av verkliga olyckor visar att risken för personskador ökar betydligt vid högre hastigheter, avslutar Anders Ydenius, trafiksäkerhetsforskare på Folksam.

Om man kör på vissa djur ska det polisanmälas, påkörning av björn, varg, lo, älg, hjort, rådjur, utter, vildsvin och örn måste polisanmälas. Tamdjur ska också polisanmälas om man inte kan underrätta ägaren.

Älgkollisioner på väg under fem år (2020-2024) länsvis.

Västra Götalands län 3634
Jämtlands län 2271
Värmlands län 2266
Jönköpings län 2093
Norrbottens län 1968
Västerbottens län 1818
Dalarnas län 1763
Kronobergs län 1380
Västernorrlands län 1293
Stockholms län 1192
Södermanlands län 1040
Kalmar län 1023
Örebro län 984
Hallands län 897
Gävleborgs län 780
Skåne län 635
Östergötlands län 620
Uppsala län 615
Västmanlands län 402
Blekinge län 248
Gotlands län 2
Totalt 26 924