Ålandsbanken väljer Folksam som försäkringspartner

Ålandsbankens svenska filial har efter en upphandling valt Folksam som försäkringsgivare för sina kunders försäkringar.

Ålandsbankens kunder kommer erbjudas Folksam fondförsäkring med Ålandsbankens egna fonder som valbara alternativ. Det kommer även vara möjligt för kunder i Ålandsbanken att välja Folksams traditionella livförsäkring.

–Vi vill vara ledande på partnersamarbeten och erbjuda våra partners och deras kunder marknadsledande försäkringslösningar. Genom samarbetet med Ålandsbanken vässar vi Folksam för framtiden. Vi breddar vår distribution och får möjlighet att nå nya kunder, säger Stefan Holm, affärsområdeschef Partner hos Folksam.

Folksams breda fondutbud har gjort det möjligt att ta fram ett erbjudande som är anpassat för Ålandsbanken och behovet hos deras kunder.

– Vi breddar vårt utbud och ger nu våra kunder möjlighet till olika försäkringslösningar. Det kan vara livförsäkring, pensionsförsäkring eller tjänstepensionsförsäkring. Cirka 800 miljarder kronor av pensionskapitalet har fri flytträtt vilket innebär att dessa kunder kan placera hela sin pensionsportfölj hos oss till en mycket låg förvaltningsavgift och en väl balanserad risk, säger Magnus Holm, vd Ålandsbanken.

Samarbetet har redan börjat och under förutsättning att det möter de ställda förväntningarna hos båda parter är tanken att utöka samarbetet.

För ytterligare information:
Stefan Holm, affärsområdeschef Partner Folksam, telefon 0708-31 68 71
Magnus Holm, vd Ålandsbanken Sverige 070-571 74 10
Andreas Jerat, presschef Folksam, telefon 0708-31 58 01

Om Folksam
Folksam är ett kundägt företag. Vi erbjuder försäkringar och pensionssparande. Nästan varannan svensk är försäkrad hos Folksam och vi är en av Sveriges största kapitalförvaltare. Vår vision är att människor ska känna sig trygga i en hållbar värld. Läs mer på www.folksam.se

Om Ålandsbanken
Ålandsbanken grundades 1919 och registrerades på Helsingforsbörsen 1942. Ålandsbanken finns på Åland, Finland och Sverige. 1982 var Ålandsbanken första bank i Finland att erbjuda Private Banking. Sedan 2009 har banken skapat en plattform i Sverige och har kontor i Stockholm, Göteborg och Malmö. Det senaste året har Ålandsbanken fått cirka 3 000 nya kunder i Sverige – företrädesvis från storbankerna. www.alandsbanken.se