Bäst i branschen på hållbarhet
Folksam rankas som Sveriges mest hållbara varumärke i kategorin försäkring. Det står klart när Nordens största oberoende varumärkesstudie med fokus på hållbarhet, Sustainable Brand Index 2020, presenteras.
– Vi har länge arbetat för att våra kunder ska känna sig trygga i en hållbar värld och utmärkelsen är ett kvitto på att våra kunder tycker att vi lyckas, men vårt arbetet fortsätter, säger Elisabeth Sasse, chef för Affärsområde Sak.
I praktiken innebär hållbarhetsarbetet för Folksam att vi hjälper våra kunder att förebygga skador och ger rabatt till de som gör mer hållbara val. Vi har drivit igenom processer för en mer cirkulär skadereglering och är sedan 2011 det enda stora försäkringsbolaget som erbjuder Bra miljöval-certifierade försäkringar. När det gäller social hållbarhet var vi först ut med ett utökat skydd för de som utsätts för våld i nära relationer och arbetar aktivt med att motverka fysisk och psykisk ohälsa.
– Vi vill bidra till verklig förändring i världen. Genom att investera kundernas pensionspengar på ett ansvarsfullt sätt och som ägare påverka företagen vi investerar i kan vi, tillsammans med andra ansvarsfulla aktörer i branschen, bidra till att nå Parisavtalets mål. Folksam har satt målet att investeringsportföljen ska ha nettonoll utsläpp av växthusgaser år 2050. Under förra året gjordes flera stora satsningar och det är roligt att våra kunder uppfattar det. Vår glädje blir heller inte mindre av att KPA Pension, ett annat varumärke inom Folksamgruppen, återigen toppar i kategorin pension, säger Anna-Karin Laurell, chef för Folksam Livs affär.