De alltmer vanliga året runt-däcken avsevärt mycket sämre vid vinterväglag
Historiskt sett har bilägare ställts inför två val inför vintern; dubb eller dubbfritt. Sedan 2019 har dessutom året runt-däck blivit tillåtna att använda som vinterdäck i Sverige – vilket är alltmer förekommande. Folksam har nu genomfört ett test som visar att året runt-däckens bromssträckor på is och snö är upp mot 50 procent längre än för nordiska dubbfria vinterdäck.
Folksam har i samarbete med VTI (Statens Väg- & Transportforskningsinstitut) genomfört ett vintertest av året runt-däck. De har sedan jämförts med traditionella nordiska dubbfria vinterdäck. Testerna visar att året runt-däckens största brist är bromsegenskaperna på is. Bromssträckan på is var 20-50 procent längre för året runt-däcken jämfört med det nordiska dubbfria referensdäcket i testet. På snö var resultatet något bättre, med 8-40 procent längre bromssträcka än det nordiska referensdäcket.
– Även om det går att hitta enstaka året runt-däck med relativt bra egenskaper på snö så är skillnaden mellan olika året runt-däck stor. På is visar året runt-däcken på stora skillnader och har generellt mycket sämre bromsegenskaper än nordiska vinterdäck. De stora skillnaderna gör att risken för ett undermåligt val av vinterdäck är stor, om man väljer året runt-däck, säger Anders Ydenius, trafikforskare på Folksam.
I valet mellan dubb och dubbfria däck har det betydelse vilka underlag som man vanligtvis kör på. De nordiska dubbfria däckens egenskaper har förbättrats även om dubbdäcken fortfarande har ett övertag på is. De tio senaste åren visar att fler bilägare väljer dubbfritt vilket minskar partikelutsläpp och buller. Andelen som kör på dubbfria däck i Sverige har ökat till 40 procent de senaste tio åren, med vissa regionala skillnader. Bland bilar med dubbfria däck körde cirka 20 procent på icke nordiska dubbfria däck däribland året runt-däck.
– Det finns anledning att tro att fler bilägare liksom leasingbolag kan se året runt-däck som ett alternativ. Det kan förefalla frestande att slippa omständliga, kostsamma hjulbyten och därtill däckförvaring. Men däckens prestanda är en viktig länk i kritiska situationer när du som förare eller bilens egna hjälpsystem kan behöva så bra friktion som möjligt för att undvika en olycka, säger Anders Ydenius.
Rekommendationen blir generellt att större delen av Sverige har så varierande vägunderlag vintertid med is, snö, vått och torrt, att nordiska vinterdäck är att föredra. Året runt-däcken ger generellt sett sämre bromsprestanda än nordiska vinterdäck. De allra bästa året runt-däcken har förvisso bromsegenskaper som närmar sig de nordiska dubbfria på snö. Om man ändå överväger året runt-däcken är det extra viktigt att välja de som i konsumenttester uppvisar de allra bästa resultaten på is och snö.
• Nordiska dubbfria eller dubbdäck ger generellt bättre bromsegenskaper på is och snö med övertag för dubbdäcken på is
• Välj bara året runt-däck om du övervägande kör på torr och våt vägbana
• Om valet är året runt-däck, välj då extra noga däckmodell för att undvika de med sämre vinteregenskaper. Ta gärna del av konsumenttester av däck, till exempel olika tidningarnas tester – däcket måste ha snögreppsmärkningen (3PMSF) för att få användas som vinterdäck.
• Var medveten om året runt-däckets svaghet på snö men framför allt på is, anpassa hastigheten