Flera Volvomodeller i topp när Folksam listar säkraste bilarna 2025

Även om risken för dödsfall i bilolyckor i Sverige har minskat med 85 procent sedan 1980-talet kan det vara stor skillnad på olika bilars säkerhet. I Folksams rapport och konsumentguide ”Hur säker är bilen?” listas de krocksäkraste bilarna 2025, baserat på verkliga olyckor. I topp finns flera modeller från Volvo, även Volkswagen, Mercedes och Ford finns med på listan.
Totalt har Folksam gått igenom över 200 000 verkliga olyckor och analyserat personskadorna som följd av dessa. Analysen bygger på cirka 69 000 personer som skadats och risken för huruvida personskadan kan leda till bestående men (medicinsk invaliditet). För att få en bredare bild har man dessutom kompletterat med resultat från krocktester och information om viktig säkerhetsutrustning finns tillgänglig eller inte.
I årets rapport fick 120 modeller högsta resultat vad gäller krocksäkerhet. Nio av dessa modeller får Folksams utmärkelse ”Bra val” då de också har ett effektivt whiplashskydd, antisladdsystem och autobroms för bil som standard samt autobroms för både fotgängare och cyklister som standard eller tillval.
– Vi ställer höga krav för att en bilmodell ska tillhöra de bästa. Då vi vet att autobroms minskar risken att köra på andra bilar med cirka 40 procent kräver vi att autobroms ska vara standard för att en bil ska rekommenderas som ett ”Bra val”, säger Anders Kullgren, forskningschef på Folksam.
De modeller som fått betyget ”Bra val” i årets rapport (utan inbördes ordning)
• Mercedes E-klass 16-23
• Volvo S60/V60 10-18
• Volvo S60/V60 18-
• Volvo S90/V90 16-
• Volvo V40 12-19
• Volvo XC60 08-17
• VW Passat 15-24
• VW Tiguan 16-24
• Ford Tourneo Connect/ Transit Connect 18-23
Rapporten visar att det är drygt tio gånger högre risk att omkomma i de minst säkra bilarna jämfört med de säkraste. Nyare bilar har generellt en betydligt högre säkerhetsstandard och därmed färre skadade och dödade. En ny liten bil kan därför vara lika säker eller rent av säkrare, än en gammal stor bil – men skillnaderna mellan olika märken och modeller är stor.
– Vilken bilmodell du färdas i har en avgörande betydelse för vilka konsekvenser en olycka får. Därför vill vi hjälpa konsumenter att göra trygga val baserat på verkliga olyckor, inte bara laboratorietester, säger Anders Kullgren, forskningschef på Folksam.
Generellt sett är stora bilar säkrare än små, även om skillnaderna minskat under åren. Men i krocktester såsom Euro NCAP blir skillnaderna små mellan olika storleksklasser. Man kan inte direkt jämföra stjärnor i krocktester mellan olika storleksklasser. I Folksams undersökningen fick exempelvis 6 bilar som fått 5 stjärnor i Euro NCAP endast betyg 2 baserat på verkliga olyckor.
– När man ska köpa en mindre bil är det speciellt viktigt att titta på resultat från verkliga olyckor om det finns, i annat fall bör man inte välja något som fått färre än 5 stjärnor i Euro NCAP, avslutar Anders Kullgren.
Metodiken bakom analysen – unik i sitt slag
Folksams analyser bygger till stor del på resultat från verkliga olyckor, och i dessa kan man jämföra säkerheten exempelvis hos bilar i olika storleksklasser som kolliderat, vilket man inte direkt kan i krocktester. Fördelen med krocktester däremot är att de snabbt kan ge en indikation om nya bilars säkerhetsnivå. I och med att Folksams resultat bygger på verkliga olyckor tar det många år efter lansering för att kunna bedöma en bils säkerhetsnivå. För vanliga modeller tar det minst 5 år medan det för ovanliga bilar kan ta betydligt längre tid.