Folksam: Året runt-däcken är inte tillräckliga på is och snö

Inför vintersäsongen uppmanar Folksam bilister att välja vinterdäck utifrån var i landet man kör – och att vara försiktiga med att använda året runt-däck som vinteralternativ. Tidigare granskning visar att nordiska dubbfria vinterdäck ger bäst kombination av skydd och begränsat partikelutsläpp i södra och mellersta Sverige, medan dubbdäck rekommenderas från Dalarna och norrut.


Folksam har tidigare gjort en granskning som bygger på testdata från över 22 000 polisrapporterade olyckor. Resultaten som fortfarande är aktuella visar att:

•    Dubbdäck ger kortast bromssträcka på is och packad snö – och bäst val i norra Sverige där väglaget sällan är barmark.
•    Nordiska dubbfria däck är bäst i södra och mellersta Sverige, där barmark eller snö är vanligare.
•    Året runt-däck har upp till 50 respektive 40 procent längre bromssträcka på is och snö jämfört med nordiska vinterdäck och bör endast användas där vinterväglag är ovanligt.

– Valet av vinterdäck är avgörande för trafiksäkerheten. Vi vill hjälpa bilister att fatta rätt beslut utifrån sina körförhållanden, säger Anders Ydenius, trafikforskare på Folksam.

Forskning visar att fyrhjulsdrivna bilar drabbas av fler olyckor på is och snö, dels för att föraren inte märker halkan lika tydligt och då kör något fortare, dels för att bromssträckan inte blir kortare då den främst påverkas av däck och hastighet.

– Fyrhjulsdrift ökar risken för olyckor med 20-30 procent eftersom föraren inte får en lika tydlig signal som från en tvåhjulsdriven bil om att greppet är sämre, säger Anders Ydenius, trafikforskare på Folksam.

Folksams rekommendationer

Område ”norr” (Dalarna, Gävleborg och norrut)
Dubbdäck. En stor del av året är vägarna täckta med snö och is varför dubbarnas slitage med påföljande partikelutsläpp blir mindre och nyttan av ett bättre isgrepp större.

Område ”mitt” (Värmland, Örebro, Västmanland, Uppsala, Västra Götaland, Östergötland, Södermanland och Stockholms län)
Nordiska dubbfria däck. Barmarkskörning med dubbdäck är dessutom en bevisad hälsofara. Så trots att dubbdäcken har ett visst övertag som nya anser vi inte att fördelen är tillräckligt stor och dessutom minskar fördelen redan efter några års körning.

Område ”söder” (Halland, Jönköping, Kalmar och söderut)
Nordiska dubbfria däck. Argumentationen är i huvudsak samma som för område mitt. Eftersom andelen barmark vintertid är hög  i område söder, är miljöskälet än starkare att välja dubbfria däck. 

Att byta däck själv på elbil

Om man själv byter hjul inför vintersäsongen på sin elbil är det viktigt att följa biltillverkarens instruktioner och lyfta bilen på avsedda lyftpunkter, ibland med speciella lyftpuckar. Annars finns det risk att lyfta i batteriet med följande risk för dyrbara skador som kanske inte upptäcks förrän långt senare.