Folksam delar ut 339 miljoner kronor i återbäring till sina kunder
I mitten av maj börjar Folksam att dela ut återbäring till drygt 2,5 miljoner kunder, tillika ägare, som får dela på totalt 339 miljoner kronor. Återbäringen är ett viktigt bevis på att Folksam står starkt.
– Det är ett styrkebevis för ett kundägt bolag att kunna dela ut hela 339 miljoner, på samma sätt som utdelning i ett vinstutdelande bolag, säger Elisabeth Sasse, affärsområdeschef Folksam Sak.
Alla kunder som har rätt till återbäring får sitt besked senast i början av juni. I år är återbäringen 3,1 procent, och totalsumman är något högre än förra året.
– Det är drygt 2,5 miljoner kunder som får återbäring och det lägsta beloppet som betalas ut är 100 kronor. Är beloppet mindre sparas det till nästa utbetalning, dvs det ligger kvar på kundens ”konto”, säger Elisabeth Sasse.
I mitten av maj börjar Folksam att betala ut återbäring till de kunder som har autogiro och övriga kunder får sina pengar i juni. Från mitten av juni drar Folksam av det intjänade återbäringsbeloppet från försäkringspremien på kommande faktura till kunder med återbäringsgrundande försäkringar, eller så får man en utbetalningsavi. Det är kunder med sakförsäkringar som får återbäring, det vill säga boende, fordon, djur, olycksfall, stöld och barnförsäkringar m jm. Återbäringen baseras på premierna man betalat in föregående kalenderår. Storleken på återbäringen beror bland annat på Folksams överskott.
Som ett led i Folksams digitaliseringsstrategi och hållbarhetsarbete så erbjuds sedan tre år digitala utskick och ungefär hälften av kunderna får nu sitt återbäringsbesked via Kivra och Mina sidor på folksam.se.