Folksam guidar bilköpare till säkra laddbara personbilar
Utbudet av laddbara personbilar växer i snabb takt med stora förbättringar inom säkerhet och användbarhet. Att ta steget till en laddbar bil behöver inte vara stort men det finns en del saker att tänka på.
Folksam uppdaterar sin lista med laddbara personbilar. Den består av laddbara bilmodeller från årsmodell 2010 och innehåller information om krocksäkerhet, säkerhetsutrustning samt uppgifter som räckvidd och släpvagnsvikt. Säkerhetsnivån hos de nylanserade elbilarna har nått en hög nivå jämfört med de fossildrivna personbilarna. Av de elbilar som fanns för 10 år sedan klarade ingen Folksams säkerhetskrav. Av de krocktestade elbilarna av årets modell så klarade 50% (15/30) säkerhetskraven jämfört med 39% (75/190) av övriga personbilsmodeller. Det beror bland annat på att många nyutvecklade elbilar från start har utrustats med bra säkerhetsutrustning. Hos de minsta elbilarna syns fortfarande brister i krocksäkerhet och säkerhetsutrustning.
- För de som tycker att steget till en helt eldriven bil är för stort kan en laddhybrid vara ett alternativ. Folksam vill bidra i omställningen till fossilfritt bilåkande och vi erbjuder bilköpare nyttig och relevant information så att det blir lättare att välja rätt bil, säger Anders Ydenius, trafiksäkerhetsforskare på Folksam.
Laddhybrider och elbilar är ett populärt sätt att transportera sig med små eller inga utsläpp och andelen laddbara fordon har ökat kraftigt de senaste 5 åren. Antalet laddhybrider på nybilsmarknaden har ökat 2,5 gånger sedan 2016 och antalet eldrivna personbilsmodeller till salu är 3,5 gånger fler jämfört med 2016.
Ändringar i årets skatteregler kommer sannolikt påverka försäljningen för laddbara bilar. Helt eldrivna bilar får en skattelättnad i form av högre bonusbelopp men laddhybriderna får utöver högre förmånsvärde ett kraftigt minskat bonusbelopp vilket medför en ökad kostnad. Risken finns att många bilköpare av ekonomiska skäl då väljer en mindre säker begagnad bil med högre utsläpp än en ny laddhybrid.
Köpare av en begagnad elbil bör ta hänsyn till att en del äldre elbilar saknar viktig säkerhetsutrustning och har brister i krocksäkerhet. Ett urval bland laddbara fordon med Euro NCAP testår 2012–2014 visar att samtliga laddhybrider fick 5 stjärnor medan ett flertal elbilar endast fick tre-fyra stjärnor.
Räckvidden är en annan viktig fråga. De tidiga elbilarna hade relativt kort deklarerad aktionsradie och tillsammans med att aktionsradien angavs enligt den gamla körcykeln (NEDC) kan den verkliga räckvidden vara kortare än förväntat. Batteriernas kapacitet minskar cirka 23% på 10 år*.
- Under det senaste decenniet när antalet elbilar ökat i snabb takt så har fokus inte legat på bilens elförbrukning. Elen har setts som en oändlig resurs som nästan är gratis. En hög elförbrukning och behov av längre räckvidd tvingar fram stora tunga batterier vilket ger en hög driftskostnad för den som använder publik laddning, och ett ökat nationellt energibehov säger Anders Ydenius.
För att få märkningen ”Bra val” skall bilmodellen ha högsta rating i Folksams undersökning ”Hur säker är bilen” eller fem stjärnor i Euro NCAP. Den ska ha godkänt whiplashskydd, antisladdsystem som standard och autobroms som tillval eller standard. Se Folksams lista: http://folksam.se/laddbart
*Telematikföretaget Geotabs undersökning av 6 300 elbilars räckvidd