Folksam lanserar nytt kommunikationskoncept - ”Sparande och försäkring – för en enklare verklighet”

I dag (2 juni) är det premiär för Folksams nya kommunikationskoncept ”Sparande och försäkring – för en enklare verklighet”. Konceptet tar avstamp i att livet idag kan vara komplicerat och därför är det viktigt att försäkringar och sparande inte är det och är framtaget internt av Folksams egna kreatörer.
Konceptet är framtaget för att fungera mot olika målgrupper, i olika kanaler, för olika produkter- och tjänster och över tid.
- Våra kunders verklighet kan stundtals kännas överväldigande. Och därför ska sparande och försäkringar inte göra det. Hela Folksams grundidé är att göra det enklare för människor att känna sig trygga. Och det kan vi dramatisera genom att använda oss av humor för att sticka ut och skapa igenkänning i livets krångliga, snöpliga och dråpliga situationer, eller genom att slå an ett allvarligare tilltal, säger Lina Gooch, kreativ chef på Folksam.
Det nya kommunikationskonceptet lanseras, tillsammans med en ny visuell identitet, idag (2 juni) via utomhusreklam i exempelvis Umeå, Malmö, Stockholm, Göteborg, Skellefteå och Luleå. Kommunikationen kommer i ett första steg också synas i dagspress, på Facebook och Instagram, i displayannonser samt SEM.
- Vi behöver ett kommunikationskoncept och en visuell identitet som tillsammans blir den Folksamröst som hjälper oss att uppfattas som enkla, snabba och kundorienterade. Rösten ska dessutom fungera för alla våra affärer och erbjudanden samt mot alla våra målgrupper och i alla kanaler, säger Christopher Constantien, marknadschef på Folksam.