Folksam lanserar nytt reklamkoncept - hyllar allt kunderna älskar

Det du älskar vill du försäkra, spara till och drömma om. Det är tanken bakom Folksams nya reklamkoncept ”För allt du älskar”. Det nya reklamkonceptet är resultatet av det nya samarbetet mellan Folksams marknadsavdelning och kreatörsparet, copywritern Johan Holmström och art directorn Gustav Egerstedt.

Försäkring och långsiktigt sparande är något som de flesta människor inte tänker på så ofta. Därför har Folksam länge laddat marknadsföringen med känslor för att väcka intresse och gillande.

-Det här sättet att driva kommunikation har byggt Folksams varumärke på marknaden de senaste tio åren till ett av branschens starkaste. Allt fler svenskar gillar och väljer oss. Det är vi otroligt stolta över. Men för att säkra en fortsatt stark utveckling behöver vi nu ta nästa kliv med ett nytt långsiktigt reklamkoncept som vi kan integrera i all marknadsföring. Syftet är att skapa ännu mer igenkänning och effekt över tid, säger Lena Strand, Marknadschef Folksam.

”För allt du älskar” är det övergripande budskapet i Folksams nya koncept. För det kunderna älskar vill de skydda, ta hand om, försäkra samt spara till. Det nya konceptet utgår ifrån en ny kund som symboliseras av en reklamkaraktär. Som så många andra älskar hon sitt liv och alla sina saker och det uttrycker hon genom musik och sång, framför allt med hjälp av världens finaste ukulele.

Folksam har inte längre samarbete med en extern reklambyrå, utan gör det mesta själva inhouse. Själva grundidén till det nya konceptet är skapat av det nya kreatörsparet; Johan Holmström och Gustav Egerstedt. Konceptet har sedan vidareutvecklats tillsammans med ett sammansvetsat team inom Marknad och kundutveckling.

-Folksam har varit snabba på att ställa om till det nya sättet att jobba. Både strategin och konceptet är framtagna för att olika kreatörer lätt ska kunna hoppa in och utveckla med egna idéer, säger Johan Holmström.

Det nya reklamkonceptet lanseras den 14 augusti med en film som fokuserar på hemförsäkringen och några av de viktiga och kärleksfulla saker som karaktären har i sitt hem. Vi kommer även att möta henne i andra miljöer där hon besjunger sin kärlek till annat hon vill skydda och sin framtid som hon vill spara till.

Filmerna går under hela hösten bland annat i TV, på YouTube, Facebook, radio och i egna kanaler; på folksam.se och i kundkommunikation till egna kunder.

- Det är hemförsäkringen och alla de betydelsefulla saker vår reklamkaraktär äger som är i fokus vid lanseringen; sin fina ukulele, sin mobiltelefon, sina sneakers och sin sprillans nya cykel. En hemförsäkring täcker så otroligt många olika saker och det är det vi vill visa. Men vi vill också visa hur vår reklamkaraktär interagerar med Folksam när hon vill skydda sina saker, avslutar Lenas Strand.

Övergripande arbetsgrupp Folksam:

Lena Strand, Marknadschef

Martin Agebrandt, Varumärkesstrateg

Linda Holmsten, Projektledare

Anna Strandberg, Produktionsledare

Eva Bergfeldt, AD

Lars Hedlund, Copywriter

Externa roller i arbetsgruppen:

Gustav Egerstedt, AD

Johan Holmström, Copywriter

Markus Ahlm, Byråproducent, Colony

Produktionsbolag

Tomas Mankovsky, Regissör

Anders Gernandt, the producers Sweden

För ytterligare information:
Se reklamfilmen på Youtube 
https://www.youtube.com/watch?v=QxNrZLmORpg&feature=youtu.be