Folksam lanserar unik guide till säkra hantverkarbilar
När Folksam för första gången någonsin listar de säkraste nya transportbilarna under 3,5 ton (även kallade hantverkarbilar) får elva modeller utmärkelsen “Bra val”. Folksams forskare konstaterar att säkerheten i lätta transportbilar är eftersatt - jämfört med personbilar.
I över 20 år har Folksam undersökt nya personbilsmodeller, utifrån hur säkra och bränslesnåla de är. Nu är det dags för alla nya transportfordon med totalvikt under 3,5 ton (även kallade hantverkarbilar) att också utsättas för granskning. Lätta transportbilar används av många företag och är ett vanligt inslag i trafiken. Folksams forskare kan konstatera att säkerheten är eftersatt i dessa fordon, jämfört med personbilar.
– De utsätts inte för konsumentkrocktester i lika stor utsträckning som personbilar och det medför att säkerhetsutvecklingen inte skyndas på. Vid upphandling av transportfordon är ofta ekonomi och lastförmåga prioriterade och val av säkerhetsutrustning kan komma i andra hand, eftersom de ofta är tillval eller saknas helt, säger Anders Ydenius, forskare på Folksam, som ansvarar för granskningen.
För den som vill prioritera ett säkert val bland utbudet av nya transportfordon har det saknats möjligheter att få vägledning. Det förändras med Folksams lista som släpps idag – den första i sitt slag som ger en guide till de säkraste bilmodellerna. De bilar som uppfyller vissa säkerhetsvillkor får märkningen Bra val. Då ska krocksäkerheten uppnå högsta nivå, autobroms ska finnas tillgängligt och antisladd vara standard. Av de 41 transportbilsmodeller som finns på listan är det elva som får Bra val.
– Tyvärr går det inte att ha samma säkerhetskriterier för transportbilar som för personbilar, bland annat därför att de inte har samma nivå på säkerhetsutrustning. Bland transportbilarna har cirka 15 procent autobroms som standard på alla sina versioner - motsvarande bland personbilarna är ungefär 72 procent. Dessutom är autobromssystemen oftare av enklare typ utan fotgängar- eller cykeldetektion, säger Anders Ydenius.
- De är oftast arbetsfordon och körs i genomsnitt 16 procent längre per år jämfört med personbilar.
- De är ofta tungt lastade med begränsade möjligheter att förankra all last. Det ställer större krav på bilens krocksäkerhet och förmåga att förhindra att last kommer in i förarkupén.
- Transportfordon används i snitt fyra år längre än personbilar, vilket gör att det dröjer längre tid för nya säkerhetssystem (som ofta införs vid generationsskiften) att få större genomslag.
För att få markeringen Bra val måste följande säkerhetsvillkor uppfyllas:
- Minst 40 procent bättre än medelbilen i Folksams undersökning “Hur säker är bilen?” (samtliga storleksklasser) eller minst fem stjärnor i Euro NCAP:s* krocktester.
- Krocktestresultat från Euro NCAP får vara max åtta år gamla.
- Bilen ska ha autobroms med fordonsdetektion som standard eller tillval. Autobromssystemet ska åtminstone kunna bromsa automatiskt för personbilar i samma riktning.
- Bilen måste ha antisladdsystem ESC som standardutrustning.
- Bilen måste vara utrustad med bältespåminnarsystem på förarplats som når upp till Euro NCAP:s krav på bältespåminnare.
Folksam har delat in transportbilarna i fyra storlekar: liten, mellan, stor och pickup. Här är listan med de modeller som får märkningen Bra val och därmed uppfyller forskarnas säkerhetskrav.
Storlek | Bilmärke | Modell |
Liten | Ford | Transit Connect |
Liten | Peugeot | Partner |
Mellan | Citroen | Jumpy |
Mellan | Ford | Transit Custom |
Mellan | Opel | Vivaro |
Mellan | Peugeot | Expert |
Mellan | Toyota | Proace |
Stor | Volkswagen | Crafter |
Pickup | Ford | Ranger |
Pickup | Mercedes | X-Class |
Pickup | Toyota | Hilux |
En fullständig lista finns på folksam.se.
*Euro NCAP, European New Car Assessment Programme, är ett trafiksäkerhetsamarbete mellan ett antal länder i Europa.
För ytterligare information:Anders Ydenius, forskare Folksam, 070-831 62 86
Folksams pressjour, 08-772 66 60