Folksam och Polygon i nytt samarbete för hållbara delreparationer

Folksam har inlett ett nytt samarbete med Polygon för att erbjuda hållbara delreparationer av skador på hårda ytor. Samarbetet syftar till att minska både kostnader och koldioxidutsläpp genom att använda en ny innovativ metod för att reparera ytliga skador på exempelvis bänkskivor och ytskikt, samtidigt som det är tidsbesparande och enklare för kunden.


Den nya tekniken som Folksam och Polygon är först med i sin skadereglering i Sverige går ut på att man lagar ytor med hjälp av en hårdplast vilket innebär att man kan skapa och färglägga så gott som vilka ytor och material som helst.

– Vanligtvis om en kund fått exempelvis en bit av sin bänkskiva bortslagen har man traditionellt sett bytt ut hela bänkskivan, med den här metoden kan man i stället reparera skadan med hjälp av en sorts härdad plast som man målar. Pilotstudien visade tydligt att vi både kan spara pengar, koldioxidutsläpp och inte minst, kundens tid, säger Sara Lindqvist, processutvecklare på Folksam.

Under en pilotstudie har Folksam och Polygon utvärderat effekterna av delreparationer på 15 vanliga skador. Resultaten visar att kostnaden är cirka en tredjedel för skador som delreparera jämfört med om skadorna hade åtgärdats av annan leverantör eller av kunden själv. Dessutom minskade koldioxidutsläppen i dessa 15 skador från cirka 3000 kg CO2 till cirka 210 kg CO2.

– Eftersom svenska hushållens klimatavtryck fortfarande utgör en majoritet av totalen ser vi samtidigt en större efterfrågan hos våra kunder att själv kunna påverka sina egna utsläpp. Den här tjänsten tillgodoser det behovet och gör det enklare för kunden att bidra till en mer hållbar framtid, avslutar Sara Lindqvist.

Pilotstudien genomfördes under en period av sex månader och omfattade olika typer av skador, inklusive sprickor i bänkskivor, repor på golv och skador på väggar. Studien visade att delreparationer inte bara är kostnadseffektiva utan också tidsbesparande. Traditionellt sett kan den här typen av reparationer ta flera dagar att genomföra, medan delreparationer ofta kan slutföras inom några timmar, vilket uppskattades av kunderna i studien.

– Vi är mycket glada över att samarbeta med Folksam i den här typen av skadehantering. Vår gemensamma strävan efter hållbara lösningar och kundnöjdhet gör detta samarbete särskilt meningsfullt, säger Bo Lundin, försäljningschef på Polygon

Folksam fortsätter nu att utveckla och hitta liknande reparationsmetoder som består av skicklighet hos utförare i kombination med låg materialåtgång, vilket är en viktig utveckling för att möta tuffare lagstiftning inom hållbarhet.