Folksam och Svensk Friidrott förlänger samarbetet

Folksam och Svensk Friidrott förlänger sitt drygt 30-åriga samarbete. Det innebär bland annat att Folksam fortsätter som titelsponsor för den svenska Grand Prix-serien under namnet Folksam Grand Prix. Nytt i avtalet är en gemensam fond man upprättat som på sikt syftar till att bidra med ökad integration och deltagande i svensk friidrott. Det nya avtalet sträcker sig över 2028.


Folksam är idrottens försäkringsbolag och försäkrar både elit- och motionsidrottare inom 55 olika specialidrottsförbund. Inom friidrotten omfattar försäkringen bland annat alla barn och ungdomar upp till 16 år som är aktiva i en förening ansluten till Svenska Friidrottsförbundet. Detta inkluderar även deltagare i de Friidrottsskolor som arrangeras av föreningar runt om i landet.

– Vi är väldigt glada och stolta över att få fortsätta vårt partnerskap med svensk friidrott. Friidrott engagerar många, både på bredd- och elitnivå, och därför känns det extra viktigt för oss att vara med och bidra till sportens fortsatta utveckling. Det förlängda samarbetet omfattar, förutom Folksam Grand Prix även ett ökat fokus på att främja ett hållbart idrottande genom hela livet, säger Madeleine Hasselwander, Kundansvarig Idrott på Folksam.

– Vi ser med glädje fram emot tre nya år. Tack vare Folksam Grand Prix kan Svensk Friidrott erbjuda våra friidrottare tävlingar på hemmaplan med bra internationellt motstånd. Folksam är även en central kugge när det gäller försäkringslösningar för de aktiva, för föreningarna och för barn och ungdom som är på väg in i idrotten, säger Claes Winterfeldt, kommersiell chef på Svenska Friidrottsförbundet.

Folksam Grand Prix 2025 

I sommar arrangeras fyra högintressanta galor. Först ut är Karlstad 3 juli och sedan följer i tur och ordning Varberg 22 juli, Göteborg 26 juli och Sollentuna 10 augusti. Tävlingarna kommer att sändas i SVT.