Folksam satsar på telefon efter stor kundundersökning

Folksams kundundersökningar visar att kunderna helst vill göra sina försäkringsärenden via telefon och internet. Samtidigt efterfrågar allt färre kunder ett besök på kontoret.

– För att leva upp till kundernas krav gör vi nu en ny strategisk satsning på telefon- och rådgivningskontor. Samtidigt kraftsamlar vi våra skadeexperter och vår skadeadministration till färre orter, säger AnnKristine Wuopio-Mogestedt, chef Folksam Skador.

Orsaken till kursomläggningen är att Folksam har frågat 70 000 av sina kunder om hur de vill göra sina försäkringstjänster i framtiden. Kunderna svar är entydigt: vi vill sköta våra ärenden per internet och telefon. Detta har Folksam tagit fasta på och anpassar organisationen efter kundernas önskemål.

Förändringen innebär att de kunder som gör försäkringsärenden via telefon och internet ska märka av en ökad tillgänglighet och kvalitet, samtidigt som Folksam ska öka den lokala närvaron i landet genom att satsa mera på personliga kundmöten på de lokala kontoren.

Folksams kundundersökning visar att en stor majoritet skadekunder vill nå Folksam via telefon eller internet och att de efterfrågar en mycket snabbare skadehantering. För att leva upp till det kraftsamlar Folksam bolagets skadeexperter och skadeadministration till färre orter från 16 idag till 10. Folksams skadeadministration ska i framtiden lokaliseras till Luleå, Linköping, Göteborg, Stockholm, Visby, Helsingborg, Örebro, Umeå, Sundsvall och Västerås.

Folksams nya organisation ska vara på plats vid årsskiftet 2014/2015. Ingen medarbetare varslas om uppsägning.

För mer information kontakta:
Folksams pressjour, 08-772 66 60