Folksam stärker djuraffären med Wisentic – gör det enklare för djurägare
Allt fler djurägare ser sina husdjur som en självklar del av familjen. Det påverkar både beteenden och förväntningar – och ställer nya krav på försäkringsbranschen. Folksam har därför inlett ett samarbete med Wisentic – för en effektivare skadereglering.
Samarbetet innebär att Folksam automatiserar delar av sitt skadeflöde inom djurförsäkring, utan att kompromissa med kvalitet eller precision. Djuret får rätt vård i rätt tid och djurägaren får sin ersättning direkt.
– Vi ser tydliga effekter i vårt skadeflöde. Processen har blivit mer effektiv och våra medarbetare kan fokusera på de mer komplexa ärendena. Samtidigt får kunder och kliniker snabbare och mer träffsäkra besked, säger Camilla Ankelstam, affärsansvarig Djur, på Folksam.
Med tjänsten eDjur som Wisentic tillhandahåller samlas all data på en gemensam plattform, vilket underlättar för Folksam att göra korrekta skadebedömningar snabbare. Resultatet är en automation som idag ligger upp emot 40 procent, vilket frigör kapacitet för Folksams skadereglerare och skapar en bättre upplevelse för både kunder och kliniker.
– Vi är väldigt stolta över samarbetet med Folksam och har haft en nära dialog från start. Det är inspirerande att se hur eDjur ger mätbara resultat på kort tid, och hur vår flexibilitet gör verklig skillnad i en komplex bransch. Vi ser fram emot att fortsätta utveckla samarbetet tillsammans, säger August von Sydow, CCO på Wisentic.
För Folksam är samarbetet ett viktigt steg i den digitala transformationen som stärker kundupplevelsen, effektiviserar samarbetet med kliniker och skapar ett mer modernt och enkelt flöde för kunden.
