Folksam utvärderar transportbilar - långt efter personbilar i säkerhet och miljöprestanda

Transportbilarna har blivit säkrare men det är fortfarande ett stort glapp till nivån på personbilarnas säkerhetsutrustning. Om säkerhetskraven för nya personbilar skulle tillämpas på hantverkarbilar skulle endas en enda modell av hantverkarbilarna klara kraven.

Transportbilar körs i genomsnitt ca 17% mer än en personbil och är en arbetsplats för många företagare. Därför är det viktigt att inköpare av dessa fordon prioriterar säkerhet och utsläpp. Med årets lista över nya transportbilar vägleder Folksam inköpare av dessa bilar att enklare välja säkrare bilar med lägre utsläpp.

Två problem som sticker ut är att säkerhetsutrustningen i hantverkarbilar är enklare och inte är standardmonterad i samma utsträckning som i personbilar, och att det är för få konsumentkrocktester av transportbilar.

  • Det är viktigt att användare av dessa bilar får rätt guidning till det säkraste och mest miljöeffektiva valet av ny transportbil. Det saknas offentliga krocktester vilka normalt driver säkerhetsutvecklingen framåt och verifierar bilarnas krockskydd. Därför behöver det göras fler krocktester av nya transportbilar, säger Anders Ydenius, trafiksäkerhetsforskare på Folksam.

För att uppfylla säkerhetsvillkoret för Bra val 2021 ingår högsta betyg i krocktester, Folksams analyser av verkliga krockar, autobroms som bromsar för andra bilar och filhållningssystem som standard eller tillval. Av 40 transportbilsmodeller är det 9 modeller som uppfyller säkerhetskraven och får Bra val.

Autobroms med cykeldetektion har ökat bland personbilarna där 43% av årets modeller har det som standard men motsvarande för transportbilarna är endast 10%. Filvarningssystem finns i 66% av personbilarna och 12% av transportbilarna.

Transportbilarnas CO2 utsläpp är betydligt högre än för personbilar. En jämförelse mellan dieseldrivna transport- och personbilar visar att utsläppen är ca 28% högre för transportbilar i tjänsteviktgruppen 1700–2000 kg och för lättare transportbilar mellan 1400–1600 kg är utsläppen för diesel drygt 40% större än personbilar. Transportbilarna har oftast större luftmotstånd men har inte genomgått samma utveckling med bränslesparande teknik som personbilarna. 

Transportbilarna domineras av dieselmotorer och listan innehåller endast en laddhybrid, Ford Transit Custom. Helt eldrivna transportbilar har blivit fler de senaste åren och 13 av 40 transportbilsmodeller erbjuds med ren eldrift. Av 13 elbilsmodeller får fyra modeller Bra val (Citroen e-Jumpy, Mercedes e-Vito, Opel Vivaro-e Van och Peugeot e-Expert). Två modeller, Fiat Doblo och Ducato erbjuder gasdrift men uppfyller inte säkerhetsvillkoren för Bra val.

Eldrivna transportbilar ökar som alternativ till dieselmotorer men den korta räckvidden begränsar användningsområdet. Flertalet har en räckvidd på mellan 10 - 20 mil olastade. En enkel justering kan vara större batteri men det driver upp priset och begränsar lastförmågan vilket är viktiga egenskaper hos transportbilar. 

  • Vi efterlyser miljövänliga alternativ med längre räckvidd utan att bilens lastförmåga och driftkostnad påverkas negativt, säger Anders Ydenius

Bra val, kriterier

  • Minst fyrtio procent bättre än medelbilen i Folksams undersökning “Hur säker är bilen?” eller fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktester.
  • Bilen ska ha autobroms med fordonsdetektion som standard eller tillval.
  • Bilen ska ha filbytesvarning/filhållning som standard eller tillval.
  • Bilen ska ha antisladdsystem som standard.
  • Bilen ska vara utrustad med bältespåminnarsystem på förarplats och uppfylla funktionskrav motsvarande Euro NCAP.

Utsläppskriterier

  • Enligt körcykel WLTP: Utsläppsvärde CO2 (g/km) < 145+0,06x (Tjänstevikt-1372)

Bra val bilar

Bilmärke Modell Finns i versioner med uppfyllda utsläppsvillkor
Citroen Jumpy JA (diesel, el)
Ford Ranger
Ford Transit Custom JA (diesel, laddhybrid)
Isuzu D-Max
Mercedes Vito JA (diesel, el)
Opel Vivaro JA (diesel, el)
Peugeot Expert JA (diesel, el)
Toyota Hilux
Toyota Proace JA (diesel)