Folksam välkomnar konsumentmakt vid val av fondförsäkringar

Folksam välkomnar det ökande intresset för att jämföra fondförsäkringsbolagens olika lösningar på ett konsumentvänligt sätt. I de jämförelser som gjorts mellan livbolagen kommer de kundägda bolagen anmärkningsvärt väl ut från kundernas perspektiv.

Det pågår en diskussion om huruvida fondförsäkringsbolag och deras moderbolag är tillräckligt öppna med de interna förutsättningar som styr kundens framtida pensionsutbetalningar. Hittills har fokus legat på bolagens avkastning på kapitalet och bolagens solvensgrad. Nu riktas ljuset mot faktorer som livslängdsantaganden och bolagens faktiska kostnader för administrationen med tanke på att bolagen kan få stora rabatter från fondbolagen när de agerar för stora kundgrupper.

Folksam bryr sig om vad kunderna efterfrågar och välkomnar det ökande intresset för att jämföra fondförsäkringsbolagens olika lösningar på ett konsumentvänligt sätt.

-          Det är verkligen positivt att kunderna vill kunna jämföra förutsättningar och utbud mellan bolagen. Men att kunderna enkelt ska kunna göra jämförelser kräver förstås att våra konkurrenter gör samma sak, säger Daniel Eriksson, produktdirektör, Folksam.

Folksam Fondförsäkring ägs av Folksam Liv, som i sin tur är ett kundägt bolag. Folksam LO Fondförsäkring ägs till största delen av Folksam Liv och därutöver av LO. Det betyder att den eventuella vinst som fondbolagen kan göra utbetalas till moderbolaget som till fullo behåller pengarna för sina kunders, försäkringstagarnas, räkning. I de jämförelser som gjorts mellan livbolagen kommer de kundägda bolagen anmärkningsvärt väl ut från kundernas perspektiv.

-          Som kundägt livbolag har vi inget egentligt intresse av att göra vinst på vår verksamhet. Vi anpassar istället våra erbjudanden till våra kunders fördel genom att ha låga avgifter, rimliga livslängdsantaganden och ett bra fondutbud, säger Daniel Eriksson, produktdirektör, Folksam.