Folksam välkomnar politisk diskussion om barnförsäkring

Folksam välkomnar den politiska diskussion som nu pågår kring alla barns möjligheter att få en sjuk- och olycksfallsförsäkring. Såväl Folkpartiet som Socialdemokraterna har pekat på svårigheterna för barn med vissa diagnoser att få en försäkring. Den största gruppen med detta problem är de förtidigt födda barnen som ofta får avslag på sin ansökan om försäkring.

Folksam har tagit hjälp av neonatalexperter från Karolinska Institutet för att skapa en betydligt snävare och mer tidsenlig definition än tidigare av förtidigt födda barn, vilken ger fler möjlighet att få försäkringsersättning i framtiden. Folksam anser dock att frågan om försäkringsskydd inte bara bör begränsas till förtidigt födda barn eftersom det finns andra stora grupper av barnfamiljer som idag kan ha svårt att få försäkring för sina barn hos andra bolag än Folksam.

- På Folksam engagerar vi oss i det som våra kunder bryr sig om och därför är det viktigt för oss att alla barn få en bra barnförsäkring. Alla barn får exakt samma försäkring. Det är viktigt att förssäkra sitt barn så tidigt som möjligt för så fort barnet är under utredning eller fått en diagnos fastställd så gäller försäkringen inte för det som redan inträffat, säger Daniel Eriksson, produktchef på Folksam.