Folksamförsäkringar är Bra Miljöval

Vi är stolta över att som första försäkringsbolag i världen nu vara certifierade enligt världens tuffaste miljömärkning, Naturskyddsföreningens Bra Miljöval, på bil- och småhusförsäkring; villa och fritidshus.

Folksam uppfyller i och med detta Naturskyddsföreningens viktigaste kravkriterier

• Återbruk och miljövänliga reparationer vid skador
  • Hållbara och säkra ersättningsbilar
  • Ansvarsfull kapitalförvaltning
  • Miljömärkt el
  • Miljövänliga inköp
  • Sparsam körning-utbildning

Med vår bilförsäkring är våra kunder garanterade att reparationerna utförs på ett miljövänligt sätt med hög andel av återbrukat material. Vi ställer också hårda miljökrav på alla våra leverantörer, från byggmaterial till sortering av avfallet.

Vi erbjuder en mer miljövänlig, och dessutom säker, bil som ersättningsbil vid skada. Kriterierna för säkerhet är tagna från vår årliga rapport ”Säkert och Hållbart” som bygger på statistik från verkliga olyckor i trafiken.

Folksams kapitalförvaltning är ansvarsfull med hänsyn till vårt gemensamma kapital. Vi investerar inte i vapen, alkohol, tobak, kolkraft, kärnkraft, uran samt företag som kränker mänskliga rättigheter. Vi påverkar dessutom övriga branscher genom att ställa konkreta krav på de berörda företagens hållbarhetsarbete och redovisning.

Folksam gör miljövänliga inköp genom att upphandla varor, så som papper, kaffe och teknik, utifrån hårda miljökrav. Vi använder ursprungsmärkt förnyelsebar energi till alla våra kontor och fastigheter.

- Jag är otroligt glad och stolt över att Folksam lever upp till dessa hårda miljökrav i vår bil- och husförsäkring. Genom vår storlek kan vi påverka vår omvärld genom miljövänliga upphandlingar och vår etiska kapitalförvaltning så att det verkligen gör skillnad, säger Karin Stenmar, miljöchef, Folksam.

Läs mer på www.folksam.se