Folksams nya rankning ” Hur säker är bilen?”– Toyota Avensis och Volvo S60/V70/S80 i topp

Om alla köpte bilar ur den högsta säkerhetsklassen i Folksams undersökning, skulle antalet döda och invalidiserade i biltrafiken minska med 30 procent. Nyare bilar har generellt högre säkerhet. Risken för en dödande skada har minskat med 90 procent mellan bilar av 2005-09 års modeller i jämförelse med bilar från 1980-84. Enligt Folksams ranking ”Hur säker är bilen?” toppas listan av Toyota Avensis och Volvo V70.

Folksams undersökning 2011 ”Hur säker är bilen?” är den trettonde upplagan och omfattar 172 bilmodeller. I säkerhetsrankningen från Folksam hamnar Toyota Avensis 03-08, Volvo S60/V70/ S80 98-06, Honda Accord 94-98 och Renault Laguna 94-01 i topp. Samtliga har minst 30 procent högre säkerhet än medelbilen. Bästa resultat delas av Toyota Avensis 03-08 och Volvo S60/V70/S80 98-06, båda ca 32 procent säkrare än medelbilen.

Bland de minst säkra återfinns Citroën AX 87-93, Citroen BX 83-93 och Renault 5 85-90. Men även nyare bilar som Hyundai Accent (99-06), Honda Civic (92–96), Fiat Punto (94- 99) och Renault Clio (91-98) visade dåliga resultat.

Både krocktester och verkliga olyckor visar att bilar blir allt säkrare. Men hur stämmer resultaten överens? En jämförelse mellan Euro NCAPs krocktestresultat och Folksams resultat visar att bilar med 5 stjärnor har cirka 30 procent lägre risk jämfört med 2-stjärniga bilar. I samma jämförelse kan vi se att 5-stjärniga bilar har cirka 80 procent lägre risk för dödande skada jämfört med 2-stjärniga. Vi kan konstatera att bilar med bra resultat i krocktester generellt också visar en mycket hög säkerhet i verkliga krockar.

Många liv kan räddas med fler nya bilar i trafiken

Om alla köpte bilar ur den högsta säkerhetsklassen i 2011 års upplaga av ”Hur säker är bilen?”, skulle detta minska antalet döda och invalidiserade i biltrafiken med 30 procent.

- Vi kan konstatera att säkerhetsutveckling de senaste 5 åren inte varit lika stark som väntat. Det kan vara ett tecken på att bilfabrikanters fokus har ändrats mot olycksförebyggande system såsom autobroms säger Anders Kullgren, trafikforskningschef, Folksam.

- Bilfabrikanternas satsning på olycksförebyggande system ser vi positivt på. Något vi förväntar oss ska ge stor effekt på trafiksäkerheten är system som automatiskt bromsar in innan krock, vilket lindrar krockkrafterna eller gör att krocken undviks helt. Här är det viktigt att bilköparna efterfrågar sådana system för att påskynda utvecklingen, säger Anders Kullgren.

Den nya rankningslistan över säkra och mindre säkra bilar återfinns på folksam.se/ hursakerarbilen tillsammans med hela rapporten samt tabeller och diagram.

Om undersökningen

Folksam har presenterat ”Hur säker är bilen?”  ungefär vartannat år sedan 1983. 2011 års upplaga bygger på analys av 115 000 verkliga krockar och 31 500 skadade personer. Krockarna har inträffat mellan 1995 och 2010.