Granskning visar på stora säkerhetsskillnader mellan person- och hantverkarbilar
Folksams trafikforskare har nyligen granskat säkerheten av nya hantverkarbilar, undersökningen pekar på att flera hantverkarbilar ligger 10 år efter personbilar i utvecklingen när det kommer till säkerhetsutrustning. Av 41 modeller är det endast sex som uppfyller säkerhetskriterierna för Bra val enligt Folksam.
Var tionde bil som rullar på svenska vägar är en hantverkarbil, de körs dessutom i genomsnitt 25 procent längre än en vanlig personbil per år enligt Trafikanalys. Men ändå väljer flera bilmärken att endast erbjuda system som autobroms och filvarningssystem som tillval, utrustning som är näst intill en självklarhet som standard i personbilar.
– Det kan tyckas som bra nog att säkerhetssystemen finns som tillval, vår bild är dock att de ska ingå som standard – vi vill inte att köparen ska behöva göra ekonomiska överväganden mellan säkerhet och andra egenskaper. Inköp av hantverkarbilar görs inte sällan med en stram budget och då ska inte säkerheten kosta extra, säger Anders Ydenius, trafikforskare på Folksam.
Av 41 modeller är det endast sex som uppfyller säkerhetskriterierna för Bra val:
Ford Ranger, Volkswagen Caddy, Volkswagen ID. Buzz, Isuzu D-Max, Toyota Hilux och Toyota Proace.
54 procent av hantverkarbilarna har autobroms som tillval men fyra av modellerna saknar autobroms helt och hållet, Maxus E-Deliver 3 19-, Maxus T90 22-, Nissan Interstar 22- och Renault Express 21-. Dessa modeller har kommit ut som nya modeller efter 2019 vilket får anses som klart bristfälligt att autobroms saknas på så nyutkomna bilmodeller.
Autobroms är ett av de viktigaste säkerhetssystemen på en modern bil. Autobroms med fordonsdetektion introducerades på personbilar runt 2010 och har succesivt utvecklats till att kunna detektera även fotgängare och cyklister. Cirka 90 procent av alla nya personbilar har idag fotgängarautobroms som standard medan 29 procent av hantverkarbilarna har det som standard på sina modeller.
– Vi ser att säkerhetsutrustning blir allt vanligare, vilket såklart är positivt, men utvecklingen går tyvärr mycket långsammare än för vanliga personbilar. Exempelvis saknas system som ska förhindra backningsolyckor genom nödbromsning, backningsolyckor står för cirka 11 procent av omkomna fotgängare i stadstrafik, avslutar Anders Ydenius, trafikforskare på Folksam.
För att få Bra val av Folksam måste vissa säkerhetsvillkor vara uppfyllda: Fem stjärnor i krocktest eller minst 40 procent bättre än medelbilen i Folksams undersökning samt autobroms för bil och filvarningssystem som standard är några av kraven.
Se hela listan på folksam.se.