Här är 2015 års säkraste och snålaste bilmodeller
Nu presenterar Folksam sin lista över vilka av 2015 års bilmodeller som är både trafiksäkra och miljömässigt hållbara. Resultatet visar bland annat att utsläppen minskat drastiskt de senaste tio åren.
– Eftersom vi engagerar oss i det som är viktigt för våra kunder vill vi informera om hur man genom valet av bil kan bidra till att spara liv och värna miljön. De bilar som köps idag kommer att rulla på våra vägar i många år. Därför är det viktigt att påverka de största inköparna av nya bilar. Genom att styra inköpen till de bilar som klarar våra högt ställda säkerhets- och miljökrav kan vi göra skillnad under lång tid, säger Anders Ydenius, trafikforskare Folksam.
Det är artonde året i rad som Folksam granskar biltillverkarnas nya bilmodeller. Hela listan över 2015 års säkra och hållbara bilar består av 72 modeller i olika versioner. Utifrån listan har Folksam valt ut de snålaste versionerna i varje storleksklass och skapat en bäst-i-klassen-lista, det vill säga de godkända modellversioner som har de lägsta utsläppen av CO2.
2015 års snålaste bilar med alternativt bränsle som klarar Folksams krav
Storlek | Modell | CO2g/km | ||
Liten småbil | VW | Up | E-Up | 0 |
Liten småbil | Seat | Mii | 1.0 68 Bhp Cng | 79 |
Liten småbil | Skoda | Citigo | 1.0 Cng 50kw Green Tec | 79 |
Liten småbil | VW | Up | 1.0 50kw Ecofuel High Up | 79 |
Större småbil | Volkswagen | Golf | E-Golf | 0 |
Större småbil | Kia | Soul | EV Komfort | 0 |
Större småbil | Audi | A3 | 1.4 Tfsi E-Tron Sportback | 37 |
Mellan | Nissan | Leaf | 109ps | 0 |
Mellan | Toyota | Prius | 1.8 VVT-I Plug-In-Hybrid | 49 |
Stor | Tesla | Model S | 60/85 Kwh | 0 |
Stor | Volvo | V60 | 2.4 D6 AWD Plug-In Hybrid | 48 |
Liten MPV | Opel | Zafira Tourer | 1.6 CNG Turbo | 129 |
Stor MPV | - | - | - | |
SUV | Mitsubishi | Outlander | 2.0 PHEV 4WD | 44 |
2015 års snålaste bilar med fossilt bränsle som klarar Folksams krav
Storlek | Modell | CO2g/km | ||
Liten småbil | Toyota | Yaris | 1.5 VVT-I Hybrid | 75 |
Liten småbil | Ford | Fiesta | 1.6TDCi 95 Econetic | 87 |
Större småbil | Peugeot | 308 | 1.6 BLUE HDI | 82 |
Större småbil | Renault | Clio | 1.5 DCI 90 | 83 |
Mellan | Skoda | Octavia | 1.6 TDI Greenline | 85 |
Mellan | Volvo | V40 | 2.0 D4 190 | 85 |
Stor | Ford | Mondeo III | 1,6 TDCi 115hk Econetic M6 | 94 |
Stor | Opel | Insignia | 2.0 CDTi 103kw S/S Edition | 99 |
Stor | Volvo | S60 | 2.0 D4 181 | 99 |
Liten MPV | Opel | Zafira Tourer | 1.6 CDTi Ecoflex 100kw S/S | 109 |
Stor MPV | Citroën | Grand C4 Picasso | 1.6 E-Hdi 115 | 105 |
Stor MPV | Citroën | Grand C4 Picasso | 2.0 E-Hdi 150 Aut6 | 117 |
SUV | Volvo | XC60 | 2.0 D4 181 | 117 |
Här hittar du hela listan med 2015 års säkra och hållbara bilar:
www.folksam.se/sakerthallbart
Årets skärpning av förbrukningskraven är fem procent och årets lista visar att utbudet av bränslesnåla bilar fortsätter att öka. Trots att Folksam skärpt kraven med 23 procent på tre år klarar fortfarande 13 procent av bilarna förbruknings- och säkerhetskraven.
Andelen godkända bilar som uppfyller de nya miljöbilskraven har ökat från 3,8 procent 2014 till 10,5 procent i år – där 56 procent utgörs av dieselbilar och hela 8,5 procent av laddbara plug-in hybrider eller rena elbilar.
Utvecklingen inom säkerhet och miljö har tagit stora kliv de senaste tio åren. Om man skulle använda de krav som Folksam hade 2005 skulle 75 procent av personbilarna bli godkända jämfört med 13 procent idag. Snabbast har det gått på miljösidan där 3,5 gånger så många bilar skulle ha godkänts med de krav som gällde för tio år sedan.
När det gäller säkerhet skulle 22 procent fler bilmodeller ha godkänts med de krav som gällde för tio år sedan. Bland småbilarna skulle ytterligare 58 procent av bilmodellerna ha klarat sig. Förbättringarna handlar främst om skydd mot whiplash och fotgängarskydd.
Snabb utveckling av säkerhetssystem
– Autobroms är ett av viktigaste nya säkerhetssystemen när det gäller att minska trafikskadorna. Systemet införs i allt snabbare takt och inom något år bör vi kunna sätta det som säkerhetskrav. Det är glädjande att utvecklingen går så fort framåt. För tio år sedan var andelen bilar med antisladdsystem något för låg för att sätta det som krav och nu är vi i samma läge med autobroms, säger Anders Ydenius.
Skillnaden är just nu stor mellan olika tillverkare när det gäller autobroms. Medan vissa har systemet som standard, så saknas det helt i andra modellprogram. Alfa Romeo, Citroën, Dacia, Kia, Renault, Suzuki och Hyundai är några där det saknas helt.
För att ge nybilsköparna en extra morot att göra ett säkert och hållbart val ger Folksam tio procent rabatt på försäkringspremien för de bilar som klarar båda kraven.
Se film på YouTube om syftet med att granska 2015 års bilmodeller:
http://youtu.be/Ssk2_1hYMhI
För ytterligare information:
Anders Ydenius, trafikforskare Folksam, telefon 08-772 62 86, 0708-31 62 86
Lotta Örtnäs, pressekreterare Folksam, telefon 0708-31 67 66