Ny nationell rekommendation för barns säkerhet i bilen
Sverige har en hög säkerhet för barn i bil jämfört med andra länder. För att behålla och stärka den svenska bilbarnstolskulturen tecknas idag en överenskommelse om en nationell rekommendation för barns säkerhet i bil. Bakom rekommendationen står tunga representanter för bilindustrin, Trafikverket, Transportstyrelsen, NTF, VTI, barnstolstillverkare, Autoliv och Folksam.
Även om andelen barn som åker bakåtvänt är hög i Sverige, så behövs kontinuerligt arbete med att uppmuntra och informera nya föräldrar om att låta barnen åka bakåtvänt. Det är anledningen till den nya gemensamma rekommendationen som tecknas av Audi, Ford, Hyundai, Isuzu, Mitsubishi, Opel, Peugeot, Porsche, Suzuki, Subaru, Seat, Skoda, Toyota, Volvo, Volkswagen, Trafikverket, Transportstyrelsen, Bil Sweden, NTF, VTI, Axkid, Britax, BeSafe, Maxi-Cosi, Autoliv och Folksam.
– Vuxna som transporterar barn i bil har rätt till korrekt och saklig information om hur barn bäst skyddas i bilen. Den nationella rekommendationen bidrar till en samsyn kring hur barn färdas säkert i bil, vilket innebär att den svenska barnsäkerhetskulturen stärks. Vinnarna är de minsta barnen. Bilindustrins förståelse för problemet och deras goda vilja till samarbete har varit det mest glädjande under processen med att ta fram rekommendationen, säger Helena Stigson, trafiksäkerhetsforskare Folksam.
Huvudbudskapet i den nationella rekommendationen är att små barn ska sitta bakåtvänt till minst fyra års ålder. Om man vänder ett barn framåt redan vid två-tre års ålder, så ökar risken för en allvarlig skada i en frontalkollision med upp till fem gånger. Ur krocksäkerhetssynpunkt har det ingen betydelse om den bakåtvända bilbarnstolen placeras i fram- eller baksätet, förutsatt att framsätets krockkudde är urkopplad. För de större barnen är det säkrast att åka i bältestol, bälteskudde eller integrerat barnskydd.
Bilars säkerhetsutveckling har varit imponerande under de senaste 10-20 åren. Tack vare Euro NCAP, det europeiska utvärderingsprogrammet för nya bilar, har nästan alla bilmodeller numera nyckelavstängning av passagerarkrockkudden i framsätet.
– Men vi kan inte förlita oss på att Euro NCAP driver utvecklingen så att det fortsätter att främja säkerheten för barn i Sverige. Här måste vi stå enade i Sverige för att bibehålla vår höga standard och tradition att skydda barn i bil, säger Anders Lie, säkerhetsspecialist Trafikverket.
Den allra första gemensamma rekommendationen för barns säkerhet i bil togs fram på initiativ av Folksam år 2006, då för att hejda utvecklingen när man upptäckte att andelen barn som åkte bakåtvänt minskade.
– Nu tio år senare finns ett förnyat behov av att kommunicera barnsäkerhet eftersom det fortfarande är sex av tio treåringar som åker framåtvänt. Dessutom har det under de senaste åren inträffat minst en olycka där en bakåtvänd bilbarnstol var placerad framför en aktiv krockkudde, som tur var utan barn i bilen. Men det visar på behovet av en tydlig rekommendation, säger Helena Stigson.
För ytterligare information:
Helena Stigson, trafiksäkerhetsforskare Folksam, 0708-31 62 04
Anders Lie, säkerhetsspecialist Trafikverket, 0705-80 18 45
Folksams pressjour, 08-772 66 60