Över 15 barn skadas i trafiken dagligen

Nästan dagligen rapporterar media om olycksfall med barn i trafiken. Folksam har gjort en ny analys av över 16 700 barn som tvingats uppsöka akutsjukvård efter olyckor i trafikmiljö under perioden 2021-2023. Analysen visar att 88 procent av de drabbade är oskyddade trafikanter – främst cyklister, elsparkscyklister och fotgängare. Dagligen skadas över 15 barn i trafiken
Cykelolyckor var vanligast bland barn under 15 år, där 15 procent vid skadetillfället saknade hjälm, trots lagkrav. Elsparkcykelolyckorna står ensamma för elva procent av alla olyckor och andelen barn utan hjälm var allra störst här – hela 51 procent. Bland äldre barn (15–17 år) står mopedolyckorna den största andelen av olyckor, där nästan var tionde saknade hjälm vid olyckstillfället. Mer än vart tionde barn (12 procent) som skadats i bil har vid olyckstillfället inte använt bilbälte.
– Vi ser att särskilt många barn råkar ut för personskador när de cyklar eller färdas på elsparkcykel. Att fler än var tredje elsparkcyklist och 15 procent av cyklisterna under 15 år saknade hjälm trots lagkrav visar att vi behöver öka våra insatser för att skydda barn och unga i trafiken, säger Helena Stigson, trafiksäkerhetsforskare på Folksam.
Skador på armar och ben dominerar, men de yngsta drabbas oftast av ansiktsskador. Totalt är 80 procent av skadorna är lindriga men årligen kommer drygt 250 barn drabbas av personskador som leder till bestående men.
–Vi vet från en tidigare studie att en fjärdedel av cykelolyckorna sker till och från skolan och beror då ofta på brister i drift och underhåll av cykelvägar. Det är viktigt att barn själva kan cykla till skola och fritidsaktiviteter för att ge en ökad frihet och bra vardagsmotion som lägger grunden för goda vanor. Kommuner och myndigheter bör fokusera på att skapa en säker trafikmiljö där framför allt cyklister kan vistas utan att skadas allvarligt, säger Helena Stigson.
Barn mellan 7 och 14 år har en dubbelt så hög skaderisk jämfört med resterande åldrar. Folksams undersökningar har visat på att efter tio års ålder minskar hjälmanvändningen kraftigt samtidigt som huvudskadorna ökar.
– Att barn över tio år slutar att använda hjälm är allvarligt. I takt med att hjälmanvändningen minskar ökar andelen huvudskador. Det farligaste en cyklist eller elsparkcyklist kan råka ut för är att drabbas av en huvudskada. Statistik från verkliga olyckor visar att cykelhjälmen är av mycket stor betydelse. Två av tre av alla huvudskador kan undvikas om cyklisten använder hjälm, säger Helena Stigson.
Folksam vill se fortsatt fokus på säkra fordon, ökad bältesanvändning och rätt skyddsutrustning, men framför allt åtgärder för ökad hjälmanvändning bland barn i trafiken. En ny målgrupp är de som använder elsparkcykel och där man ser att hjälmanvändningen är som lägst. Barn under 18 år står för en fjärdedel av alla elsparkcykelolyckor i samhället och genom att öka hjälmanvändningen inom denna grupp kan många allvarliga personskador förhindras.
Se hela rapporten om hur barn skadas i trafiken i bifogad fil.