Så undviker du olyckor i jultrafiken
I juletid är många som ger sig ut på vägarna, då vädret ser ut att variera både vad gäller nederbörd och temperatur i olika delar i landet ser Folksam en del riskfaktorer. Mindre trafikerade vägar med lägre säkerhet blir plötsligt hårt belastade av många trafikanter. I kombination med tungt lastade bilar som påverkar bilens väghållning, ökad stress och långa resvägar gör att det finns några saker man bör tänka på i jultrafiken.
Förutom att man ska hålla rätt hastighet i förhållande till väglag och övriga trafikanter bör man även se till att bilen är utrustad på lämpligt sätt vad gäller vinterdäck. Bra nordiska dubbfria eller dubbade vinterdäck ger ökad säkerhet på snö och is. De så kallade året runt-däcken är än så länge inte så vanliga och inte lämpliga att använda för fjällresan. I Folksam och VTIs senaste undersökning visar året runt-däcken avsevärt mycket sämre grepp vid vinterväglag.
På senare tid har konsumenter varnats för att dubbfria vinterdäck kan sakna den nu obligatoriska symbolen ”alptopp/snöflinga” (3PMSF). En undersökning av de vinterdäck som VTI gjort tester på de senaste tio åren, visar emellertid att det är ytterst osannolikt att ett vinterdäck saknar märkningen även om det är upp till 10 år gammalt. Äldre däck än så bör man inte köra på.
– Att sänka hastigheten och hålla avstånd är våra främsta tips, tidsvinsten med högre hastighet är mycket mindre än man tror. Men också att packa bilen rätt och säkert, något man kanske inte tänker på är att lösa föremål kan orsaka personskador om de träffar en passagerare. En surfplatta som ligger lös i bilen väger vid en kollision i 50 km/h upp till tjugo kilo beroende vad du krockar med, säger Anders Ydenius, trafikforskare på Folksam.
Tidigare studier visar att fyrhjulsdrift på bilen ökar olycksrisken med 20-30 procent jämfört med tvåhjulsdrift eftersom föraren inte märker halkan lika tydligt och kör fortare. Olycksstudierna visar att fyrhjulsdrivna bilar krockar i upp till 10 procent högre hastighet än tvåhjulsdrivna.
– Fyrhjulsdrift ger såklart en bättre framdrivning vid vinterväglag, men kan samtidigt vilseleda trafikanter att inte känna av halkan lika väl. Det kan leda till att man i stället kör fortare än vad väglaget tillåter och på så sätt ökar risken för olyckor, säger Anders.
Folksams tips inför julresan:
Rätt hastighet
• Sänk hastigheten och spara liv. På snö och is är risken större för en möteskollision eller avåkning. Kör du strax under hastighetsgränsen och anpassar den efter underlaget minskar olycksrisken och risken att skadas i en krock betydligt.
• Undvik omkörningar eftersom det ökar olycksrisken.
• Studier visar att vi generellt kör för fort vintertid i förhållande till friktionen.
• Håll ordentligt med avstånd till bilen framför.
Bilen
• Se till att bilen har nordiska dubbfria vinterdäck eller dubbdäck. Undvik året runt däck.
• Tänk på att med fyrhjulsdrift är det lätt att köra fortare jämfört med tvåhjulsdrift eftersom man inte märker halkan lika tydligt. Olycksstudier visar att fyrhjulsdrivna bilar krockar i upp till 10 procent högre hastighet än tvåhjulsdrivna.
• Med elbil bör resan planeras extra noga eftersom räckvidden blir betydligt kortare i kyla med tung last och kanske med takbox.
• Låt inte elbilens laddning understiga 20% innan nästa laddstopp så att det finns marginal ifall man blir stående i en bilkö.
• Planera också resan med elbil så att laddningsnivån är tillräcklig vid destinationen. Går det att underhållsladda på plats är det en fördel.
Packa rätt
• Kolla tillåten maxvikt för just din bil och hur mycket du får ha på taket
• Räkna ihop passagerarnas vikt så ser du hur mycket bagage du kan ta med
• Placera tunga saker så lågt och nära ryggstödet som möjligt
• Last ovanför ryggstödet bör vara den lättaste packningen, helst med bagagenät eller lastgaller.
• Fixera lasten och placera packning så att den har stöd framåt.
• Max taklast är vanligen ca 75-100 kg. En stor glasfiberbox kan väga 25-30 kg. Det innebär att du bara kan packa 45 kg i en 30 kilos box med 75 kg max taklast.