Så undviker du olyckor i jultrafiken

I juletid är många som ger sig ut på vägarna, i synnerhet när julen ligger fördelaktigt ur ett ledighetsperspektiv. Då vädret ser ut att variera både vad gäller nederbörd och temperatur i olika delar i landet ser Folksam en del riskfaktorer. Mindre trafikerade vägar med lägre säkerhet blir plötsligt hårt belastade av många trafikanter. I kombination med tungt lastade bilar som påverkar bilens väghållning, ökad stress och långa resvägar gör att det finns några saker man bör tänka på i jultrafiken.


Förutom att man ska hålla rätt hastighet och avstånd i förhållande till väglag och övriga trafikanter bör man även se till att bilen är utrustad på lämpligt sätt vad gäller vinterdäck. Bra nordiska dubbfria eller dubbade vinterdäck ger ökad säkerhet på snö och is. Dubbdäck ger generellt en extra marginal på isiga vägar. De så kallade året runt-däcken är än så länge inte så vanliga och inte lämpliga att använda för fjällresan. I Folksam och VTI:s undersökning visar året runt-däcken avsevärt mycket sämre grepp vid vinterväglag.

– Att sänka hastigheten och hålla avstånd är våra främsta tips, tidsvinsten med högre hastighet är mycket mindre än man tror. Men också att packa bilen rätt och säkert, något man kanske inte tänker på är att lösa föremål kan orsaka personskador om de träffar en passagerare. En surfplatta som ligger lös i bilen väger vid en kollision i 50 km/h upp till tjugo kilo beroende vad du krockar med, säger Anders Ydenius, trafikforskare på Folksam.

Valet av resväg kan ha stor betydelse för säkerheten även om körsträckan kan bli längre. Risken för en svår olycka är större på småvägar jämfört med mötesfria europavägar eftersom de större vägarna jämförelsevis har en större andel barmark vintertid på grund av prioriterat underhåll. På de mindre vägarna är det framför allt risken för allvarliga mötes- och singelolyckor som är betydligt större jämfört med mötesfria europavägar. I en tidigare undersökning av 22 500 polisrapporterade olyckor var det 91 procent av olyckorna vintertid norr om Gävle som hade skett på annat underlag än barmark.

– Väljer man i största utsträckning europavägarna så har de generellt ett säkrare underlag och en säkrare utformning än de mindre riksvägarna. På Trafikverket kan man ta fram alternativa resvägar genom att se kartan över olika vägar och aktuellt väglag, avslutar Anders Ydenius, trafiksäkerhetsforskare på Folksam.

Folksams tips inför julresan:

Rätt hastighet

  • Sänk hastigheten och spara liv. På snö och is är risken större för en möteskollision eller avåkning. Kör du strax under hastighetsgränsen och anpassar den efter underlaget minskar olycksrisken och risken att skadas i en krock betydligt
  • Undvik omkörningar eftersom det ökar olycksrisken.
  • Studier visar att vi generellt kör för fort vintertid i förhållande till friktionen.
  • Håll ordentligt med avstånd till bilen framför.

Bilen

  • Se till att bilen har nordiska dubbfria vinterdäck eller dubbdäck. Undvik året runt-däck.
  • Tänk på att med fyrhjulsdrift är det lätt att köra fortare jämfört med tvåhjulsdrift eftersom man inte märker halkan lika tydligt. Olycksstudier visar att fyrhjulsdrivna bilar krockar i upp till 10 procent högre hastighet än tvåhjulsdrivna.
  • Med elbil bör resan planeras extra noga eftersom räckvidden blir betydligt kortare i kyla med tung last och kanske med takbox.
  • Låt inte elbilens laddning understiga 30 procent innan nästa laddningsstopp så att det finns marginal ifall man blir stående i en bilkö.
  • Planera också resan med elbil så att laddningsnivån är tillräcklig vid destinationen. Går det att underhållsladda på plats är det en fördel. 

Packa rätt

  • Kolla tillåten totalvikt för just din bil och hur mycket du får ha på taket
  • Räkna ihop passagerarnas vikt så ser du hur mycket bagage du kan ta med
  • Placera tunga saker så lågt och nära ryggstödet som möjligt
  • Last ovanför ryggstödet bör vara den lättaste packningen, helst med bagagenät eller lastgaller.
  • Fixera lasten och placera packning så att den har stöd framåt.
  • Maximal taklast är vanligen ca 75–100 kg. En stor glasfiberbox kan väga 25–30 kg. Det innebär att du bara kan packa 45 kg i en 30 kilos box med 75 kg maximal taklast.

Läs mer om Folksams trafiksäkerhetsforskare, Anders Ydenius.