Snökaos och minusgrader på gång – välj rätt vinterdäck
SMHI varnar för snökaos och minusgrader, och i stora delar av landet är det hög tid att montera vinterdäcken. Har din bil antisladd så är dubbfria vinterdäck det bästa valet överallt utom i norra Sverige och på riktigt vinterväglag. I storstäder som Stockholm, Göteborg och Malmö rekommenderar Folksams trafiksäkerhetsforskare dubbfria nordiska vinterdäck – oavsett om bilen har antisladd eller inte.
Dubbat eller odubbat? Hur mycket kör du på olika underlag under en hel vinter? Och hur ska man förhålla sig till att dubbdäck river upp hälsofarliga partiklar om man kör på barmark?
Med stora variationer i vägunderlaget under vintern så passar ingen vinterdäcktyp riktigt bra för hela landet, och som bilägare är det svårt att veta vilka däck som är bäst. Därför har Folksams trafiksäkerhetsforskare tagit fram en rekommendation om vinterdäck som tar hänsyn till variationen i vägunderlag för olika områden, förekomsten av antisladdsystem och vilka delar av landet som är känsliga för ökning av partikelnivåerna.
– Vi märker att det finns en stor osäkerhet när det kommer till val av dubb eller dubbfritt. Man resonerar ofta utifrån en kommande resa. Till exempel köper dubbdäck för att göra en fjällresa, men kör sedan resten av tiden i innerstan mestadels på snöfria vägar. Av engagemang för våra kunders säkerhet och hälsa så rekommenderar vi att man åtminstone ska försöka undvika budgetdäcken och välja vinterdäcktyp beroende på var i landet man bor och färdas, säger Anders Ydenius, trafiksäkerhetsforskare Folksam.
Folksams guide till att välja vinterdäck
Folksams rekommendation bygger på en granskning* från 2014 av såväl verkliga olyckor som bromstester. Den stödjer sig på forskning som visar att det finns ett samband mellan bromssträcka och olycksrisk**, samt att dubbdäckens partikelutsläpp leder till hälsoeffekter*** som måste vägas mot trafiksäkerhetseffekterna.
- I storstäder som Stockholm, Göteborg och Malmö rekommenderas dubbfria vinterdäck oavsett om bilen har antisladd eller inte. Dubbarnas bidrag till partikelutsläpp är ett större problem än den säkerhetsnytta man kan få, då storstäderna ofta har barmark även på vintern.
- I södra och mellersta Sverige rekommenderas nordiska dubbfria vinterdäck om bilen har antisladd, annars dubbdäck. Skillnaden i genomsnittlig bromssträcka är relativt liten mellan dubb och dubbfritt, och antisladd är effektivt även med dubbfritt. Men på is och snö är dubb effektivt om bilen saknar antisladd. Andelen barmark i södra och mellersta Sverige är 41–58 procent.
- I norra Sverige rekommenderas dubbdäck. Andelen barmark är bara nio procent och de dubbfria nordiska vinterdäcken har i genomsnitt 17 procent längre bromssträcka på vinterväglag.
− Vi avråder helt från centraleuropeiska vinterdäck. Det finns ingen anledning att använda dem i Sverige eftersom de nordiska vinterdäcken är bättre. Det gäller även i den sydligaste delen av landet, säger Anders Ydenius.
Mer om Folksams rekommendation till val av vinterdäck: www.folksam.se/vinterdack
Folksams tips om hur du rustar bilen inför vintersäsongen
- Kontrollera skicket på dina däck. Är det många dubbar som saknas kan det vara dags att byta även om mönstret ser ok ut. Vi rekommenderar åtminstone fem millimeter mönsterdjup.
- Kolla däcktrycket, sannolikt har däcken tappat luft under sommarhalvåret.
- Är det dags att byta vinterdäck – välj däcktyp efter Folksams rekommendation. Välj sedan det däckmärke som kommit väl ut i motortidningarnas vinterdäckstester.
- Byt i tid. Om det är vinterväglag får dubbdäck användas från den 1 oktober. Den 1 december ska vinterdäck användas.
Folksams tips inför bilresan i vinter
- Ha med utrustning för att se och synas om du behöver lämna bilen i mörker.
- Ha med varma ytterkläder även på kortare turer. Tvingas du lämna bilen med tunna innekläder kan det snabbt bli besvärligt även i bebyggda trakter.
- Se till att ha telefonens batteri laddat för att kunna kalla på hjälp.
* Folksams granskning bygger på analys av verkliga olyckor samt motortidningarnas bromstester. Materialet omfattar 22 500 polisrapporterade olyckor som inträffat vintertid 1 december-31 mars åren 2009-2013. Olycksmaterialet delades in i tre geografiska områden, Norr, Mitt och Söder. De studerade olyckorna visar fördelningen av underlagen, torrt, vått, snö och is, för de olika områdena. Vi har därefter räknat ut medelvärden av bromssträckorna för alla testade dubbdäck, dubbfria och centraleuropeiska vinterdäck med viktningen för underlag och område. De tidningar som vi hämtat testdata från är Auto Motor & Sport, Aftonbladet och Vi Bilägare. Som underlag har vi använt oss av testdata från 44 dubbdäck, 31 dubbfria däck samt 11 centraleuropeiska däck.
** Wallman&Åström 2001
*** Meister et.al. 2012
För ytterligare information:
Anders Ydenius, trafiksäkerhetsforskare Folksam, telefon 08-772 62 86, 0708-31 62 86
Folksams pressjour, 08-772 66 60