Folksam med partners kraftsamlar i samband med översvämningarna i Gävle

Många av Folksams kunder drabbades hårt av det kraftiga regnovädret i Gävletrakten i augusti. Folksam fortsätter att kraftsamla tillsammans med sina partners och är i full gång med att hjälpa sina kunder och att åtgärda de omfattande skador som översvämningarna orsakat.

Översvämningarna i Gävletrakten har orsakat skador för många av Folksams kunder. Totalt har ca 1600 skadeanmälningar gjorts, främst rörande villakällare. Övriga skador är mestadels takläckage och skadad lösegendom. Folksam samlar genom sina partners all tillgänglig personal och utrustning och arbetar med förstärkt bemanning på alla plan för att hantera kundernas skadeanmälningar. Förutom fukthanteringsfirman Polygon, som hanterar 8000 skador/år åt Folksam, så har Folksam genom avtal med byggentreprenörerna Peab, Axela SSG, OCAB och flera andra. ett starkt nätverk av entreprenörer för att på bästa sätt hantera situationen och hjälpa kunderna i denna utmanande situation.

 Denna sommar har vi, med regnet i Gävle, fått in anmälningar på mer än 3000 översvämningar. Det är en stor ökning då vi normalt har ca 500 anmälningar per år. Våra fantastiska medarbetare och partners arbetar intensivt för att vi i mesta möjliga mån ska kunna hjälpa våra kunder leverera bra service i denna svåra situation, säger Tom Forsman, avdelningschef, Byggskador på Folksam.

Den första insatsen som behövs efter en skadeanmälan är att få bort vattnet ur källaren och påbörja en avfuktning. Där kommer entreprenörerna in och Folksam har dagliga avstämningsmöten med dem för att stämma av hur de drabbade ska få så bra och snabb hjälp som möjligt.

 Vår skadeavdelning försöker att hantera de stora volymerna skador på ett så personligt och engagerat sätt som möjligt. Tyvärr så kommer det att ta tid innan alla har fått den hjälp de behöver och vi förstår att det fortfarande är många som är i en mycket jobbig situation. Vi strävar efter att nå det bästa resultatet för våra kunder både utifrån service och ekonomi, säger Tobias Håkansson, verksamhetsspecialist på Folksams skadeavdelning.

Folksamgruppens pressjour
08-772 66 60
pressjour@folksam.se

Följ oss på