Folksam trafikforskare listar: säkra bilar med låga koldioxidutsläpp
Nästan hälften av alla nya bilar som såldes i Sverige 2021 var helt fossildrivna. Folksams trafikforskare släpper varje år en nybilslista för att guida konsumenter och företag till bra bilköp sett ur både säkerhets- och miljösynpunkt. Årets lista består av 86 godkända bilmodeller, som antingen är laddbara eller drivs av gas eller etanol.
Folksam har sedan 1998 granskat koldioxidutsläpp och säkerhetsnivån på nya personbilar. Kriterierna för att platsa på årets lista är 5 stjärnor i Euro NCAP där testtillfället inte får vara äldre än sex år, säkerhetssystem som autobroms för både fotgängare och cyklist, liksom filvarningssystem och bra whiplashskydd ska vara standard. För laddhybrider finns dessutom en CO2-gräns som är max 50 g/km.
– En ny bil rullar i snitt i 17 år, det innebär att svenska konsumenter, företag, kommuner och landsting har en stor möjlighet att påverka hur den svenska bilflottan ser ut på lång sikt. Trafiksäkerhet och miljöfrågor ligger i vårt DNA, vi vill därför göra det vi kan för att påverka människor att göra bra, säkra och inte minst hållbara bilköp, säger Anders Ydenius, trafikforskare på Folksam.
Gör ett smart val – tillsammans kan vi minska utsläppen med närmare 4 miljarder ton CO2***
Populärast hos nybilsköpare under 2021 var fossildrivet med 140 508 antal sålda bilar (47 procent)*, bland laddbara bilmodeller är fortfarande laddhybrider populärast med 77 847 (26 procent)* sålda bilar, men även elbilsförsäljningen ökar och 2021 såldes det 57 469 elbilar (19 procent)*.
Med en genomsnittlig körsträcka på 1100** mil/år så kommer bara de fossildrivna bilarna som såldes i Sverige 2021 ge upphov till över 220 000 ton utsläpp av CO2 per år.
Om dessa bilar skulle ersättas med laddhybrider från Folksams lista så skulle utsläppen minska med cirka 95 000 ton CO2 (43 procent)***. Om fossilbilarna i stället skulle ersättas med elbilar skulle de direkta utsläppen minska med över 220 000 ton CO2 per år. Givet samma årliga körsträcka, skulle utsläppen under fossilbilarnas genomsnittliga livslängd (17 år) av årsmodell 2021 minska med 3 769 869 ton CO2 om dessa i stället var elbilar.
– För att sätta det hela i relation så går det åt cirka ett ton CO2 per person för att flyga till södra Spanien tur och retur. Varje fossildriven bil som såldes 2021 släppte i genomsnitt ut ca 1,6 ton, det motsvarar drygt 220 000 resor till Spanien – varje år. Vi behöver ställa om och upplysa om hur mycket man faktiskt själv kan påverka, säger Anders Ydenius, trafikforskare på Folksam.
Av de nya bilar som såldes 2021 köptes ca 58 procent av juridisk person. Sålunda köpte fortfarande en relativt stor andel (42 procent) av privatpersoner. Eftersom avtrycket från varje bil är fördelat över så lång tid är det viktigt att påverka nybilsinköpen både för företagsbilar och privatbilar.
Säkerheten allt bättre
De första elbilarna som lanserades i Sverige hade tydliga säkerhetsbrister, år 2012 fanns fyra elbilar till salu i Sverige, men ingen klarade Folksams säkerhetskrav. Nu platsar hela 34elbilsmodeller på listan. För tio år sedan fanns inga laddhybrider i Sverige, i år finns 47 godkända laddhybridmodeller på listan.
* Bilsweden
** TRAFA Trafikanalys genomsnittlig körsträcka personbil 2020
*** I räkneexemplet ansätts laddhybridens bränsleförbrukning till tre gånger den deklarerade för att bättre motsvara verklig förbrukning i enlighet med en rapport från Frauenhofer ISI 2020 som visar att privata laddhybridfordon endast kör 37% av sträckan på el.
För mer information, kontakta Folksams pressavdelning:
08-27 20 40
press@folksam.se