Folksam och Friskis & Svettis i nytt samarbete för ett hälsosammare Sverige

Friskis har över 40 års erfarenhet av att möjliggöra för människor att hitta sin grej inom träning. Folksam spelar också en aktiv roll för social hållbarhet i samhället. Nu gör de två aktörerna gemensam sak. Folksam blir bland annat försäkringspartner till Friskis lokala föreningar och en möjliggörare för Friskis satsning inom digital träningsutveckling.


Friskis & Svettis ändamål är att få så många som möjligt att träna och uppleva rörelseglädje samt att öka insikten om motionens betydelse för välbefinnande och hälsa. Genom träning och bättre hälsa skapas förutsättningar för ett friskare liv, något Folksam jobbar aktivt med.

– Som idrottens försäkringsbolag känns det här samarbetet som ett naturligt steg. Fysisk aktivitet bidrar till en bättre hälsa och kan vi bidra till att fler människor i olika livssituationer kan upptäcka sin gren inom träning och samtidigt jobba skadeförebyggande så känns det som en vinst för alla, säger Lena Lindqvist, Kundansvarig idrott och hälsa på Folksam.

Folksam är idrottens försäkringsbolag och Friskis & Svettis består i Sverige av över 100 ideella idrottsföreningar. På varsitt håll har aktörerna länge bidragit till social hållbarhet, nu görs ett antal konkreta insatser ihop.

– Samarbetet är lika naturligt som spännande. Utöver försäkringsdelen tar det avstamp i vår träningsapp Friskis Go, där vi ständigt vill vässa innehållet och upplevelser för våra medlemmar. Vi kommer att lägga stort fokus på att erbjuda träning på nya arenor, inte minst utomhus. Det är två högaktuella områden där utvecklingen går snabbt och Friskis är redo att ta stora kliv, säger Susanne Jidesten, generalsekreterare i Friskis & Svettis.

Friskis Go är träningsappen med ett stort utbud kvalitetssäkrad träning som finns tillgänglig i hela landet. Samarbetet kommer även kunna komma Friskis & Svettis lokala föreningar till del, exempelvis i form av stöd för att bygga utegym för att fler ska ha tillgång till mer träning. Avtalet sträcker sig över tre år.

För mer information, kontakta Folksams pressavdelning:
08-27 20 40
press@folksam.se

Följ oss på