Folksam granskar nya bilar – ”Förvånansvärt många uppfyller inte kraven”

Nybilslistan syftar till att guida bilköpare till att göra ett bra och säkert val, både för sin och andras säkerhet, men också för miljön. Årets granskning visar att 23 bilmodeller, varav 15 nyutvecklade, har brister i krocksäkerheten. Allra sämst är Dacia Jogger, Dacia Sandero, Fiat 500 Hybrid, Hyundai I10, Jeep Wrangler, Renault Zoe, med vuxenskydd 70 procent eller lägre enligt Euro NCAP.

Kraven för att komma med på listan är att uppfylla Folksams säkerhets- och utsläppskrav. Förutom en rad säkerhetssystem ska modellen ha minst fem stjärnor i Euro NCAP. Stjärnbetyget består av fyra delmoment (vuxenskydd, barnsäkerhet, oskyddade trafikanter och assistanssystem). Folksams granskning visar att hela 23 bilmodeller inte uppfyller kraven på tillräckligt krockskydd, 15 av dessa kom ut på marknaden så sent som 2020 eller senare.

– Det är viktigt att vi kan guida privatpersoner och företag som har en viktig roll att spela kring valet av bil, då dessa ger avtryck under hela tiden som bilen rullar – i genomsnitt 17 år. Även om flertalet granskade modeller har godkänt krockskydd är det förvånande att så många av de senaste modellerna inte uppfyller kraven för grundläggande krocksäkerhet, säger Anders Ydenius, trafikforskare på Folksam.

Årets lista innehåller 130 godkända modeller där merparten är laddhybrider och elbilar. Av dessa modeller finns 68 laddhybrider och 60 eldrivna på listan. För fem år sedan (2019) godkändes endast 12 laddhybrider och sex elbilar. Årets utbud av godkända bilar drivna av etanol (2st), fordonsgas (4st) och vätgas (1st) har alla blivit färre sedan förra granskningen.

Viktiga säkerhetssystem blir allt vanligare och mer avancerade där de effektivaste är autobroms med detektering av fotgängare och cyklister samt filhållningssystem som minskar risken för avåkning och ofrivilligt filbyte. I Folksams nuvarande krav måste dessa system vara standardutrustning.

– I och med vår årliga översyn av säkerhets- och utsläppskrav så är det endast 20-25 procent av bilflottan som uppfyller våra krav. Att vi över tid ställer tuffare krav bidrar till att hjälpa bilköpare till ett mer säkert och hållbart köp, avslutar Anders Ydenius, trafikforskare på Folksam.

Nybilslistan har på senare tid fyllts på med helt nya, kinesiska bilmärken som introducerats på svenska marknaden. För många är det helt okända bilmärken. Bland de 36 bilmärken som har godkända modeller finns sju kinesiska; BYD, Lynk&Co, Maxus, MG, Nio, Ora och Xpeng. För fem år sedan fanns inget av dessa bilmärken på listan. Från dessa sju kinesiska bilmärken finns det i år 14 godkända modeller. De kinesiska modellerna har med enstaka undantag hög krocksäkerhet och en grundutrustning med viktiga säkerhetssystem som standard. Sedan 2019 är det två kinesiska bilmodeller (Aiways U5, MG Marvel R) som inte klarat våra krav baserat på Euro NCAPs krocktest.

Se hela listan här.

För mer information, kontakta Folksams pressavdelning:
08-27 20 40
press@folksam.se

Följ oss på