Folksam och Coop i nytt strategiskt samarbete för en ökad trygghet
Folksam och Coop är har nyligen tecknat ett avtal som syftar till att bidra till en ökad trygghet i kombination med att sänka matkostnader för människor i Sverige. Avtalet innebär att Folksam på sikt kommer ingå i Coops medlemsprogram där medlemmarna kommer att erbjudas en attraktiv och prisvärd försäkringsprodukt.
Två starka varumärken som inte bara har ömsesidigheten och lång historik som gemensam nämnare, man delar också en gemensam värdegrund som bygger på samhällsansvar och hållbarhet. Tillsammans har företagen över fem miljoner kunder, vilket innebär att man har goda möjligheter att påverka. Idag saknar exempelvis 1,5 miljoner barn en individuell barnförsäkring – en siffra Coop och Folksam på sikt hoppas kunna minska med hjälp av ett förmånligt erbjudande.
– Vi är glada över samarbetet med Coop, som kundägda bolag delar vi många värderingar och ett starkt hållbarhetsfokus, med vår gemensamma storlek har vi möjlighet att göra stor skillnad. Att vi inom kort kommer kunna skapa ytterligare mervärde för våra kunder och medlemmar känns därför extra bra, säger Jens Wikström, chef affärsområde Sak på Folksam.
– Vårt uppdrag är att ständigt öka värdet av medlemskapet i Coop. Det gör vi bland annat genom att möjliggöra intjäning av bonus - vilket leder till en lägre matkostnad. Ett medlemserbjudande på försäkring har varit efterfrågat under flera år. Att vi nu kommer kunna erbjuda detta tillsammans med just Folksam känns extra roligt och naturligt med tanke på våra gemensamma värderingar och syn på samhällsansvar, säger Anton Nyman chef Medlem och Partner på Coop Sverige.
Erbjudandet kommer att lanseras under våren och kommer inledningsvis omfatta försäkringar för barn, bil, hem och djur.
Om Coop
Coop är en av Sveriges största livsmedelskedjor och flerfaldigt prisad för sin hållbarhetsprofil. Coop har cirka 800 butiker från Kiruna i norr till Smygehamn i söder och en näthandel där man kan storhandla utan att det kostar mer. Coops butiker ägs av sina 3,9 miljoner medlemmar och drivs av 26 konsumentföreningar.