Kajsa Moström: ”I allt krisarbete är det viktigt att våga ta beslut”

Möt Kajsa Moström, Folksamgruppens nya presschef, som är van att stå i krisens centrum och under sin långa karriär i bland annat resebranschen har tampats med vulkanutbrott, stormar, tågkaos och mediedrev.

Tierpfödda Kajsa Moström inledde sin yrkeskarriär på landstinget i Uppsala där hon arbetade med kommunikation inför folkomröstningen om Sveriges EU-medlemskap. 1995 blev hon erbjuden att bli pressekreterare åt finansborgarrådet i Stockholms stad och det blev tre intensiva år i den politiska sfären.

– Det var första gången jag arbetade med krishantering och jag fick på nära håll uppleva ett mediedrev och se vilken enorm kraft det är. Det påverkar inte bara den drabbade, utan alla i din omgivning, även arbetskollegor och familj.

”Jag fick vara med om det mesta”
Hon lämnade politiken för att börja pendla till ABB i Västerås och sitt nya jobb som presschef. Några år senare blev nästa karriärstopp Visita där hon var med och inledde arbetet som senare skulle resultera i sänkt restaurangmoms. När hon 2001 blev kontaktad i samband med att de sökte en ny presschef på SJ, beslutade hon sig för att hoppa på tåget.

– Det blev en väldigt intensiv, men även rolig och lärorik period i min karriär. Under de fyra åren fick jag vara med om det mesta. Redan första veckan var det lokförarstrejk och snökaos lagom till jul. Jag fick även hantera stormar, olyckor och tågstopp.

Askmoln stoppade all flygtrafik
På nästa anhalt i karriären, researrangören Apollo, jobbade hon som informationschef och ansvarade bland annat för att ta fram en strategi för sociala medier. Redan en vecka efter att företagets nya Facebook-sida lanserades 2010, stoppade askmolnet från den isländska vulkanen Eyjafjallajökull all flygtrafik i Europa.

– Sociala medier visade sig vara en bra kanal att nå många samtidigt runt om i världen. Men man behöver en plan för hur man ska hantera alla som hör av sig. Vi såg till att den senaste informationen alltid fanns där och avlastade vår kundservice genom att lägga ut och hänvisa till frågor och svar.

Empati, handling och ansvar viktigt vid kris
Krishantering skulle ta en stor plats i Kajsa Moströms yrkesvardag. Bara en vecka efter att hon börjat jobba på Apollo blev en transferbuss prejad av vägen på Teneriffa och tre resenärer dog. En bra krisorganisation fanns redan på plats efter tsunamin 2004 och grundläggande i allt krisarbete, menar Kajsa Moström, är att visa empati och handlingskraft och ta ansvar för situationen.

– I det akuta läget var min uppgift att företräda företaget på ett mänskligt sätt, förklara vad vi gör och varför och att vi gör åtgärder för att det inte ska hända igen.

I allt krisarbete, menar hon, är det viktigt att inte spekulera, försöka hålla huvudet kallt och att våga ta beslut även fast man inte har all fakta. Man ska inte heller vänta, men samtidigt inte göra något överilat. Sist men inte minst är det viktigt att vara tillgänglig och förberedd på det värsta.

”Steget från resor till försäkringar är inte så stort”
Kajsa Moström gjorde ytterligare några karriärstopp på TUI och Visit Sweden, där hon var globalt ansvarig för PR och sociala medier, innan hon efter 20 år inom resebranschen kände att det var dags att byta bransch och lära sig något nytt. Valet föll på Folksamgruppen eftersom hon ville jobba med produkter som är viktiga för människor och på ett företag som står för trygghet och hållbarhet.

Att många upplever försäkringar som krångligt ser hon som en utmaning – hur får man människor att intressera sig för försäkringar och pensioner? Steget som hon har tagit från resor till försäkringar är egentligen inte så stort, menar hon.

– Resor intresserar förstås människor mer, men det finns ändå likheter mellan dem. De är båda produkter som människor kan ha höga och ibland orealistiska förväntningar på.

”Det finns något man kan gilla överallt”
Kajsa Moström bor i Nacka utanför Stockholm tillsammans med sin make och sina tre barn. På fritiden tillbringar hon så mycket tid som möjligt i stugan på Gotland och på vintern blir det gärna någon utlandsresa, men det är inget särskilt resemål som hägrar. För hon tycker att det finns något man kan gilla överallt, i alla länder och på alla platser.

Senaste inläggen i sociala medier

Twitter

Folksams bloggar

2018-05-28

Var:  Haymarket, Stockholm När:  15 maj 2018 Hur många:  Cirka 50 personer Vad beslutades:  Vanliga stämmofrågor. Flera nya ledamöter vald...

2019-10-17

Om du bedriver forskning med fokus på barns hälsa, hälsofrämjande forskning inom vägtransportområdet och idrottsskador så har du chans att s...

Följ oss på