Nya förmågor ska ta Folksam in i framtiden

Johan Rudén, CIO Folksam

Den 27 april startar Folksam en av bolagets största rekryteringskampanjer någonsin. Folksams IT-avdelning ska anställa 125 nya medarbetare fram till årsskiftet – i tuffast möjliga konkurrens.

– Vi är hoppfulla. IT-folk har förvisso vaga uppfattningar om vår IT-avdelning – men då vi berättar vad vi håller på med här blir folk oerhört upplivade, säger Folksams CIO, Johan Rudén.

Det vill till det. Det är den finansiella sektorn, alltså banker och försäkringsbolag som går i bräschen för IT-investeringarna i världen, visar en rapport från 2016 från analysföretaget IDC. Ökningstakten beräknas fortsätta.  Den finansiella sektorn antas tillsammans med tillverkningsindustrin stå för 30 procent av alla IT-investeringar 2020, då de hårdsatsar för att nå fördelar i den digitala transformationen.

Folksam är således inget undantag. Och det är många som konkurrerar om kunnig personal, enligt analyser av LinkedIn:s data för de senaste fem åren. De mest eftersökta personerna har teknikfokus och efterfrågan kommer från en uppsjö av branscher. Störst är efterfrågan på utvecklare inom maskininlärning, big data och dataanalytiker, som företag i väldigt många branscher eftersöker med ljus och lykta.
Statistiken visar också att IT-folk helst vill jobba på bolag som heter Google, Microsoft, Oracle och Ericsson, för att nämna några.
Men Johan Rudén låter sig inte avskräckas.

– Vi talar om människor som gillar utmaningar och komplexitet. Hos oss har vi mycket litet förvaltning och nästan bara utveckling. Möjligheterna till personlig utveckling är nästan obegränsade, självfallet vad gäller it-professionen, men också när det gäller att förstå affärsutveckling. Vi jobbar agilt och med toppmodern teknik, såväl som med stordatorer. Vi bygger ett helt nytt bolag inifrån, och flyttar över den befintliga affären till det nya, samtidigt som Folksams affärer fungerar som vanligt. Allt sker simultant och på samtliga affärsområden. När jag berättar att vi utför en hjärtoperation på en joggande patient så glittrar det i ögonen på passionerade problemlösare, säger Johan Rudén.

Företaget förändrat inifrån

Enligt Johan Rudén har Folksam också annat som attraherar; en stark social och etisk profil och ett fint track-record då det gäller att ta hand om medarbetarna. Och Johan Rudén hyser goda förhoppningar om att många av de cirka 450 konsulter som redan arbetar i Folksam vill ta steget över till en fast anställning.

– Vi siktar på att öka vår utvecklingstakt samtidigt som vi minskar våra kostnader. Således behöver vi få till en konsultväxling. Besparingen i all ära, men det viktigaste är att bygga en lagkänsla och att optimera vår utveckling till ett längre tidsperspektiv än vad man vanligtvis gör med en konsultstyrka. Kan vi få var tredje konsult att söka en av våra fasta tjänster är jag nöjd, säger han.

”Försäkringar är information”

2015 beslutade Folksams vd, Jens Henriksson, att lägga en miljard om året fram till 2018 för att få en modern och ändamålsenlig IT-miljö på plats.
Då Johan Rudén tillträdde sin tjänst som CIO i Folksam, den 1 augusti i fjol, så kom han till ett företag som rensat upp ordentligt bland IT-systemen och kommit en bra bit på väg: nya teknikstackar, nytt nätverk, nya datacenter, nytt telefonisystem, digitala kundmöten och intern samverkansplattform i molnet. Jens Henrikssons ambition kvarstår och IT-avdelningens budget är bara blygsamt friserad.
Nästa steg blir Rudéns revolution.

– Försäkringar är information. Information är nyckeln till hela vår affär. Primärt ska Folksam inte arbeta med att kortsiktigt optimera applikationer och tjänster till våra kunder. Framtidens försäkringsbolag är ett informationsdrivet företag, typ Google. Inom några år ska vi vara där. Och under 2018 når vi maxfart, säger han.

Johan Rudén anser att om Folksam ska tillhöra framtidens vinnare så måste företaget bli mer än ett försäkringsbolag – snarare ett tjänstebolag som löser kundernas trygghetsproblem.

– I grunden handlar det om att vi tror att vi kommer att behöva leverera bättre service till en lägre premie. Det betyder att vi måste bli en effektiv automatiserad försäkringsgivarmaskin i botten och fokusera mer på att addera värde genom vår kundupplevelse, våra digitala tjänster och nya innovativa samarbeten med till exempel Fintechbolag, säger han.

Johan Rudén exemplifierar med ”Insurance as a service”, eller försäkringstjänster, där vi går från försäkring till trygghetsupplevelse, eller från utbetalning av pengar till handfast hjälp, i det fall olyckan är framme.

– I en utvecklad affärsmodell av uppkopplade försäkringar och beteendeekonomi består Folksams kommunikation med kunderna huvudsakligen av positiva tillrop som ”ditt hus är OK, dina värden är normala, ditt bilbatteri behöver laddas eller ditt bagage har anlänt flygplatsen. Det är bland annat sådana saker Folksam IT ska satsa på nu. Vem triggas inte av det?

Folksam eftersträvar mångfald

IT-avdelningens rekryteringar startar i slutet av april och pågår under resten av året, men med fokus på maj och månadsskiftet augusti-september. Det är en mängd olika roller och befattningar som ska rekryteras, till exempel lösningsarkitekter, områdesarkitekter, systemutvecklare, applikationssupport, förvaltningsledare, Product Owners, kravanalytiker, Release Train Engineers, Scrum Masters, testare, gruppchefer, testledare, verksamhetsarkitekter och verksamhetsanalytiker.

Folksam IT eftersträvar mångfald och välkomnar personer med olika senioritet, ålder och utbildning.

– Vi har ett par bemanningsresurser som ska jobba heltid med detta. Vi ser över annonsering på LinkedIn och ska förstås annonsera på intranätet och affischera i Folksamskrapan. Internt kör vi också en kampanj som syftar till att få tips på bra kandidater från Folksams egna medarbetare. Så du som läser detta: Tipsa gärna någon du känner om att jobba här!

Följ oss på