Mörker och bristande vägunderhåll kräver bra cykellampa

Folksam har testat elva uppladdningsbara cykellampor i olika prisklasser. Sju av de testade lamporna är utsedda till ”Bra val”. Folksams test visar vilka lampor som bäst hjälper cyklisten att både synas och se vägen. De testade lamporna är alla utom en mycket ljusstarka.

Utbudet av cykellampor har ökat enormt de senaste åren tack vare modern LED-teknik. Folksams första test av moderna ljusstarka LED-cykellampor visar att de ger cyklisten goda förutsättningar att se och synas i mörkret.

Över hälften (56 %) av alla cykelolyckor under årets mörkaste månader (oktober till mars) sker i skymning eller mörker. Eftersom många olyckor sker på grund av brister i vägbanan kan bra cykelbelysning ge cyklisten möjlighet att upptäcka faran innan olyckan är ett faktum.

– Folksam vill bidra till ökad säkerhet vid cykling i mörker både för cykelpendlare, fritids-, motions- och tävlingscyklister. En bra cykelbelysning har två viktiga funktioner, att cyklisten ska synas och att kunna se. Även i stadsmiljö där viss vägbelysning finns, behövs belysning för att cyklisten ska kunna urskilja föremål, grus, löv eller annat som gör att man riskerar att köra omkull, säger Anders Ydenius, forskare på Folksam.

Testet har utförts i tidningen Vi Bilägares belysningslaboratorium, där följande egenskaper undersöktes; ljuskäglans längd, bredd, utseende och vertikala spridning. En bred ljuskägla som lyser långt ger cyklisten möjlighet att se över en stor yta av vägbanan.

Ljuskäglans utseende och spridningen uppåt ger en uppfattning om cykellampan kan blända mötande trafik. Lampornas batteriprestanda påverkade också betygsättning. I betygsättningen ingick dock inte handhavande eller montering.

– De testade lamporna har en räckvidd på mellan 18 och 42 meter. Bra räckvidd ger cyklisten möjlighet att i tid väja eller bromsa för hinder. Med en hastighet på 20 km/h behöver man se cirka 20 meter framför cykeln för att hinna stanna. Även ljuskäglans bredd är viktig eftersom den påverkar möjligheten att se hinder vid sidan av vägen. Därför testas hur bred ljuskäglan är 25 meter framför cykeln. Lampan med bredaste ljusbilden presterade en ljuskägla som var drygt 12 meter bred och en räckvidd på 42 meter, säger Anders Ydenius.

De testade lamporna har dock ingen eller liten begränsning av ljusets spridning uppåt, vilket är att likna med en bilstrålkastares helljus. En bils halvljus däremot har en strikt begränsning i ljusspridning uppåt för att inte blända mötande vilket även de starkare cykellamporna som används i trafik skulle behöva. Enligt lagen ska bländande ljus snabbt ska kunna bländas av och de flesta cykellampornas ljusstyrka kan stegvis ställas ner men i praktiken är det mycket svårt att göra det och blända av vid ett möte.

Många cykellampor har också en blinkfunktion. Lagen säger att ljuset fram på en cykel ska vara ett vitt (gult) fast sken. Trots detta har alla lampor en blinkfunktion och används den kan den vara mycket intensiv och irriterande för mötande trafik.

Lamporna som ingår i testet:

Märke/modell Max lumen* Max räckvidd 3 lux (m) Max höjd 1 lux (m) Max bredd 3 lux (m) Batteritid(h) max effekt Betyg
Knog pwr road 600 29,0 6,7 4,2 2,3 3
Knog pwr commuter 450 18,0 6,9 0,75 2
Lumonite Compass R 1200 32,3 7,6 11,3 1,7 4 Bra val
Lumonite Vector 500 30,0 7,6 5,8 2,25 4 Bra val
Magishine MJ-902BC 1600 32,8 7,9 6,8 3,8 4 Bra val
Magishine MJ-900B 1000 33,1 7,4 5,6 1,75 4 Bra val
Magishine Allty 2000 2000 42,0 6,9 12,5 1 4 Bra val
Magishine Allty 1000 1000 39,8 7,6 9,7 1,8 4 Bra val
Moon Meteor Vortex 800 35,4 7,9 6,9 1,5 3
Moon 90 Rebel 90 18,2 1,9 6 3
Specilized Flux 800 38,3 7,2 6,7 1,5 4 Bra val

* Ljusflödet mäts i lumen (lm) och är det värde som oftast anges för cykelbelysning. Det är den totala strålningseffekten från ljuskällan. Den tar ingen hänsyn till vilken riktning ljuset har.

I betygssättningen av cykellampor ingår följande kriterier:

Typ av test Det här ingår i betygssättningen
Räckvidd Ljuskäglans maximala räckvidd mäts vid 3 lux
Bredd Ljuskäglans maximala bredd mäts vid 3 lux, 25 m framför lampan
Bländning Ljusets spridning vid 1 lux uppåt, 25 m framför lampan
Batteritid Angivet av tillverkare vid maximal ljuseffekt
Ljusbild Bedömning av ljusbildens övergång från ljus till mörker

 

Bra att veta:

  • En cykellampa med högt lumental behöver inte vara bästa valet. Lumentalet säger bara hur mycket ljus som lämnar lampan, inte i vilken riktning.
  • Lumentalet bör generellt vara över 300-400 lm för att kunna se bra i mörker
  • Det är inte tillåtet att ha en blinkande framlampa
  • Vinkla ner cykellampan för att undvika bländning av mötande.

Det säger lagen om cykellampor (TSFS 2009:31):

  • Strålkastare framtill som kan avge vitt eller gult ljus med sådan ljusstyrka att fordonet under mörker kan föras på betryggande sätt, eller
  • en lykta framtill som kan visa vitt eller gult ljus framåt och tydligt kunna ses på ett avstånd av 300 meter.
  • Har strålkastaren bländande ljus ska den snabbt kunna bländas av.
  • En lykta baktill som kan visa rött ljus bakåt och tydligt kunna ses på ett avstånd av 300 meter. Baklyktan får var av blinkande typ om den blinkar med minst 200 blinkningar/minut.
  • Röd reflex baktill, vit reflex framtill och vit eller orangegul åt sidan.

Hela testet finns på folksam.se/tester-och-goda-rad/vara-tester/test-av-cykellampor

Här finns produkbilder och pressbilder: https://www.flickr.com/photos/folksam/albums/72157716274539671

För mer information:

Anders Ydenius, forskare Folksam, 0708-31 62 86

Folksams pressjour, 08-772 66 60

Om Folksam
Folksam är ett kundägt företag. Vi erbjuder försäkringar och pensionssparande. Nästan varannan svensk är försäkrad hos Folksam och vi är en av Sveriges största kapitalförvaltare. Visionen är att våra kunder ska känna sig trygga i en hållbar värld. Läs mer på www.folksam.se

Folksamgruppens pressjour
08-772 66 60
pressjour@folksam.se

Senaste inläggen i sociala medier

Twitter

Folksams bloggar

2020-08-28

  De allvarliga olyckorna i Järvsös bergscykelpark har skapat diskussion. Självklart innebär downhill en risk i och med hög hastighet i k...

2020-08-17

Ingen har väl undgått att media rapporterat om olyckor i samband med användning av elsparkcyklar. Vi på Folksam har tidigare studerat detta men...

2020-06-23

Just nu genomför vi på Folksam en undersökning om gravidas bilbältesanvändning tillsammans med Chalmers industriteknik. Undersökningen är ö...

Följ oss på