Folksam: ”Möjligheter till riktade investeringar mot bättre trafiksäkerhet behövs” 19 februari 2020 För att nå Agenda 2030-målen är det viktigt att även inkludera trafiksäkerhet som en faktor för stora investerare. Det är budskapet från Folksams vd och koncernchef Ylva Wessén när hon talar på FN:s globala ministerkonferens. Varje år dödas över en miljon personer i trafikolyckor världen över. Därför står Sverige just nu värd för FN:s tredje....
Så bidrar Folksams arbete till säkrare bilar 3 september 2019 Vår rapport ”Hur säker är bilen” har bidragit till säkrare bilar på landets vägar.
Hur säker är bilen 2019: Toyota Rav4 årets vinnarbil 3 september 2019 När Folksam för artonde gången presenterar ”Hur säker är bilen 2019” står Toyota Rav4 som vinnarbil. Den är hela 52 procent säkrare än medelbilen. I toppen är det samtidigt en relativt liten skillnad mellan de säkraste bilarna, och det är till stor del tyska och svenska bilar som kommer väl ut. − Bland de bilar....
Axkid Wolmax, Britax Römer Max-Way och Klippan Kiss 2 Plus utses som Bra Val när Folksam testar bilbarnstolar 14 februari 2017 Bilbarnstolarna Axkid Wolmax, Britax Römer Max-Way och Klippan Kiss 2 Plus utses som Bra Val när Folksam testar fem bilbarnstolar som antingen är nya eller vanliga på marknaden. De fem stolarna kompletterar Folksams stora test av bilbarnstolar för barn från nio månader till cirka fyra år som gjordes 2015.
Håll koll på körkort, bil och släp när du ska dra hästtransport 2 juni 2016 En häst kan väga många hundra kilo och när den ska transporteras gäller det att ha koll på både dragbil, hästtransport och körkortsbehörighet. Folksams trafiksäkerhetsforskare Anders Ydenius red...
Ny forskningsstudie: Whiplashskydd i bilar mer effektiva för män än kvinnor 16 november 2013 Folksam har utfört den första studien i världen som visar hur effektiva whiplashskydd i bilar är för kvinnor respektive män. Resultatet visar på stora skillnader i skyddseffekt mellan könen. Whiplashskyddet i var femte bil har låg eller ingen skyddande effekt alls för kvinnor, medan samma skydd fungerar väl för män. En orsak till skillnaden är att biltillverkare under många år utgått från männens fysiologi vid utvecklingen av whiplashskydd.