Så bidrar Folksams arbete till säkrare bilar

Folksams trafikforkning har bidragit varit starkt bidragande till att öka trafiksäkerheten i Sverige. En viktig del i forskarnas arbete är rapporten ”Hur säker är bilen” som presenterats vartannat år sedan början av 1980-talet.

​​​Mycket har hänt sedan början av 80-talet då den första ”Hur säker är bilen” presenterades. Risken för invaliditet har minskat med 75 procent och risken att omkomma i en bilolycka har minskat med nästan 90 procent. Folksam har varit starkt bidragande till det genom att hjälpa konsumenterna att göra medvetna val och genom samarbeten med flera biltillverkare.​

Kritik vändes till samarbete

Rapporten ”Hur säker är bilen” baseras på analyser av verkliga trafikolyckor ihop med data från krocktester. Årets rapport är nummer 18 i ordningen. Den allra första rapporten väckte dock en hel del kritik från biltillverkarna när den kom ut. Men trots kritik blev den också starten på samarbeten med flera tillverkare där vi hjälpt dem bygga säkrare bilar.

–Ett exempel där vi påverkat utvecklingen är whiplashskador där vi uppmärksammade problemet i början på nittiotalet och mot slutet av nittiotalet införde flera biltillverkare olika typer av whiplashskydd, säger Anders Kullgren, forskningschef Folksam.

Whiplashskydden gjorde stor skillnad under 90-talet och under 00-talet blev autobroms en viktig säkerhetsutrustning. Det avspeglas också i ”Hur säker är bilen?” där Volvo-bilar med autobroms utses som vinnare fyra gånger i rad.

–Autobromssystemen är ett av de viktigaste systemen som vi sett. De första autobromssystemen var till för att undvika att man kör på en bil bakifrån. Med dem kunde vi se att risken att köra på en bil bakifrån halverades, säger Anders Kullgren.

Fortsatt säkrare bilar

35 års utveckling av säkrare bilar gör det väsentligt säkrare att färdas i en bil av nyare modell än i en äldre. Anders ser att det även fortsatt kommer hända mycket inom trafiksäkerhetsområdet.

Hela listan: Hur säker är bilen 2019

–Som det ser ut kommer bilarnas krocksäkerhet att fortsatt öka. Den största framtida säkerhetsvinsten kommer sannolikt med nyare effektiva säkerhetssystem som mildrar eller helt undviker krockar, som exempelvis olika autobromssystem, filbytesvarnare och autostyrning. Dessa system vet vi redan nu har bidragit till färre skador i trafiken, säger Anders Kullgren.  

Detta har hänt

80-tal: Första ”Hur säker är bilen släpps”. Bilars säkerhet är betydligt lägre, speciellt i små bilar. Vi inleder samarbete kring säkerhet med biltillverkare.

90-tal: Bilarna blir allt säkrare men whiplashskadorna ökar. Saab 9000 klassas som den säkraste bilen, tre gånger i rad. Vi deltar i utvecklingen av 90-talets bilar hos tre biltillverkare.

00-tal: Bilars säkerhet ökar kraftigt men få bilar har whiplashskydd. Vi börjar testa whiplashskydd 2003. Euro NCAP inför det efter Folksams modell 2009. Volvo, Saab och Toyota är vinnare under 00-talet.

10-tal: Utvecklingen mot säkrare bilar fortsätter. Autobroms dyker upp som en viktig säkerhetsutrustning. Volvo är vinnare i ”Hur säker är bilen?” fyra gånger i rad.

2019: Autobroms finns nu i allt fler bilar. Jämfört med 80-talet har risken för invaliditet minskat med 75 procent och risken för att omkomma med nästan 90 procent.​

Följ oss på