På uppdrag för ökad trafiksäkerhet

Tylösandseminariet är ett av Sveriges viktigaste forum för trafiksäkerhet. Folksams trafikforskare är på plats och presenterar två tunga nyheter om dödsolyckor på cykel och yrkesförare som struntar i fartgränser.   

I Tylösand samlas varje höst alla som har något att säga till om i trafikfrågor. Som ministrar, generaldirektörer på statliga verk, kommunpolitiker och trafikforskare. Folksam är huvudsponsor och våra trafikforskare har en självklar plats på seminariet.

– Alla är där så det är en viktig plattform för oss där vi har möjlighet att möta och föra en dialog med beslutsfattare om trafiksäkerhet, säger Anders Kullgren, avdelningschef Forskning.

Läs mer: 9 av 10 dödsolyckor med cyklister går att förebygga

Varje år brukar Folksam presentera en ny forskningsrapport i anslutning till seminariet och i år är det två. En handlar om cykelolyckor med dödlig utgång och den andra om fartsyndare i yrkestrafiken.

”Vi driver på i frågan”

Det är andra gången vi studerar hur bilförare i taxibilar, bussar och annan yrkestrafik håller hastigheten. Och resultatet i år är ännu mer nedslående, särskilt bland taxiförare. Fyra av fem yrkesförare kör för fort på 40-vägar och sju av tio på 30-vägar.

– Något intressant som studien också visar är att om företaget har ett tänk för hur bilarna framförs, till exempel genom en certifiering som ISO 39001, så är risken att de kör för fort bara hälften så stor.

Den nya rapporten om cykeldödsolyckor visar bland annat att nära varannan cyklist som inte bar hjälm och som omkom i en olycka skulle ha överlevt om de burit cykelhjälm. Många dödsfall kan också undvikas om bilarna är utrustade med säkerhetssystem som autobroms och autostyrning.

Läs mer: Yrkesförare fartsyndare på 30-vägar

70 procent av de bilar som köps är idag utrustade med autobroms, där en radar och kamera läser av och reagerar om det till exempel finns en fotgängare eller cyklist på vägbanan. De första bilarna med autobroms kom redan 2008 men något lagkrav finns ännu inte, även om det är på gång.

– Vi driver på i frågan, förra året bidrog jag med synpunkter på det nya EU-lagförslaget om bland annat autobroms i bilar. Och i och med att bilar behöver ha autobroms för att få bra betyg i våra biltester sätter vi press på biltillverkarna.

Omfattande forskningsarbete

Tylösandseminariet är bara en av många aktiviteter som Folksams trafikforskare deltar i varje år. Anders Kullgren och hans kollegor brukar föreläsa på olika nationella och internationella seminarier och konferenser, bland annat Transportforum där flera tusen deltagare samlas och diskuterar forskning inom transportområdet.

– Vi deltar även i forskningsprojekt och i olika kommittéer samt bidrar i arbetet med nya säkerhetsstandarder för till exempel cykel- och ridhjälmar. Och vi ger synpunkter på frågor som rör barnsäkerhet och tycker till om lagförslag i både Sverige och EU.

Folksams egen forskning är en annan viktig del i deras arbete. Det handlar bland annat om att testa hjälmar, bilbarnstolar och bilar. Men framförallt handlar det om att analysera olycksstatistik.

– Grunden för all vår forskning är att värna om våra kunder och förebygga skador och olyckor innan de inträffar. Med egna trafikstudier kan vi presentera lösningar som vi vet fungerar och det underlättar i vårt påverkansarbete för att förbättra trafiksäkerheten.

Folksam är huvudsponsor till Tylösandseminariet som varje år arrangeras av Motorförarnas Helnykterhetsförbund, MHF. I år är temat ”Så delar vi vägen tryggt och säkert”. Förutom trafiksäkerhet finns brott och straff, nykterhet i trafiken och framtidens bilar på agendan.

Text: Helena Selander

Följ oss på