Fackmannen som förflyttade sig från fabriken till Folksam


Folksam spelade en stor roll när Tobias Scharin för 15 år sedan lämnade hemstaden för att arbeta med fackliga försäkringar. Det var ett stort steg från ungdomsårens arbete som grovplåtslagare och raggarfärderna i byarna runt Växjö.

​​​​​​​​​​​– Jag åkte runt och ”raggade på stan”. Det var inte raggarbil, jag hade en snygg välpolerad Volvo. Men vi spelade hög musik, körde supersakta och ville ha uppmärksamhet, precis som raggarna, säger Tobias Scharin och ler åt minnet.

Idag ansvarar han för en verksamhet som är en hörnsten i Folksamgruppen: försäkringar som LO-förbundens medlemmar får till ett mycket förmånligt pris, via fackavgiften.

– Vårt uppdrag är göra försäkringarna så attraktiva som möjligt för fackförbunden och deras medlemmar, berättar Tobias.

Han startade sin bana som grovplåtslagare men blev arbetslös då ABB köpte, och styckade av, fabriken där han jobbade. Han hamnade istället på fackförbundet IF Metall där han bland annat var ordförande för förbundets centrala ungdomsgrupp.

– Då höll jag till på huvudkontoret och Stefan Löfven var min närmaste chef. I uppdraget ingick att praktisera på olika enheter på fackförbundet, till exempel avdelningen som ansvarade för medlemmarnas försäkringar.

Dags att starta o​​m

Plötsligt förändrades tillvaron hemma i Växjö, när Tobias dotter föddes fyra veckor för tidigt. Han behövde ge mer tid till familjen och lämnade facket för ett deltidsjobb på Folksam. Efter ett framgångsrikt år som försäkringsrådgivare fick Tobias frågan om han ville börja på huvudkontoret i Stockholm. Familjen flyttade upp, jobbet var utmanande och roligt. I sex år var Tobias chef på olika nivåer innan han började må dåligt. ​

– Jag kom in i en depression, som inte var bra för någon. Jag separerade från min fru, vilket påverkade mig både privat och på jobbet. Jag var inte en bra chef och kände att jag behövde starta om. Jag lämnade chefsrollen och blev KAM* på Facklig affär.

Med en ny befattning på jobbet fick ​Tobias tillbaka energin. Han träffade Victoria, som nu är hans sambo och med tre tonåringar och en tioåring i hemmet har de fullt upp. När äldsta dottern fick problem med ätstörningar bestämde sig Tobias för att ägna mer tid åt henne. Varje vardag tar han sig från Skanstull till dottern i Nacka, sju kilometer bort, så att de kan äta lunch ihop. Tobias barn bor hos honom varannan vecka och för Victorias två barn, som nyligen miste sin biologiska far, har han fått en viktig roll.

– Det har varit en tuff period hemma, men jag har fått bra stöd av mina chefer. På samma sätt vill jag stötta mina medarbetare, och se dem växa. Jag har själv blivit sedd och fått chans att utvecklas och jag vill låta medarbetarna visa vilket håll de ska gå. Jag gillar inte när man är inne och detaljstyr, säger Tobias, som sedan några år tillbaka är chef för Folksams LO-affär.

Den fackliga affären – en central del i Folksam

Genom fackförbunden får Folksam in stora grupper av kunder i ett svep. Det är smidigt för båda parter att sköta produktutveckling och kommunikation med så många på en och samma gång.

– Facket ser till att hålla ordning och reda på arbetsplatserna. Folksam ser till att medlemmarna har trygghet i privatlivet, eftersom vi försäkrar dem, deras bil och hem. Det känns bra att vi ingår i ett sådant trygghetspaket till arbetstagarna, tycker Tobias.

På senare år har han sett en stor förändring när det gäller LO-medlemmarnas förväntan på sina fackförbund. De vill ha fler tjänster som går att använda individuellt. Dessutom minskar antalet medlemmar i LO, vilket enligt Tobias till stor del beror på att samhället förändras och arbetsmarknaden blir mer tjänstemannaorienterad. För att möta upp förändrade behov erbjuder Folksam nya typer av tjänster till fackförbunden. Ett exempel är den flerspråkiga kundtjänsten, som Folksam startade tillsammans med LO. Syftet är att medlemmarna, även de som inte pratar svenska, ska få information om försäkringarna som ingår i fackavgiften.

– Vi har andra utmaningar: kostnaderna för reseskador i hemförsäkringen ökar kraftigt. Samtidigt behöver Folksam sänka sina driftskostnader. Jag gör allt jag kan för våra fackliga slutkunder inte ska påverkas, säger Tobias.

Tobias Scharin träffar representanter från några LO-fackförbund.

Tobias Scharin träffar representanter från olika LO-fackförbund.

Han tycker emellertid att det är en förmån att arbeta i ett kundägt företag, som låter vinsten gå tillbaka till kunderna, som arbetar mycket med skadeförebyggande aktiviteter och prioriterar hållbarhetsfrågor. När Tobias träffar kollegor inom andra affärsområden brukar han hylla Folksamgruppen för engagemanget i att skapa trygghet för många i samhället.

– Många skulle vara ännu stoltare över att jobba här om de kände till allt positivt som arbetsgivaren står för, tror Tobias.

KAM = Key Account Manager, ansvarig för några av företagets viktigaste kunder.

 


Transport: ”Tillsammans med Folksam skapar LO de bästa försäkringslösningarna för medlemmarna”

Sture Thorsell är försäkringsansvarig på Svenska Transportarbetareförbundet med ungefär 57 000 anslutna. ”Transport” ingår i LO och har precis som de andra 14 LO-förbunden valt att erbjuda sina medlemmar olika typer av gruppförsäkring i Folksam.

– Tobias och jag har kommit på god fot från första början. Han är duktig, driven och snabb. Om man har en fråga, så kommer det ett svar med vändande post, säger Sture.

Han har arbetat med Folksam i elva år och tycker att samarbetet har fungerat jättebra.

​– Vi har en lång historia tillsammans med Folksam. Det är vi gemensamt som skapar de bästa lösningarna för våra medlemmar. När vi vill göra villkorsförändringar kommer vi överens inom LO och framför sedan förslagen till Folksam, berättar Sture.

Sture Thorsell. Foto: Christina Ahlund

Transport och LO vill ständigt förbättra medlemmarnas försäkringar. Ofta föreslår de olika justeringar av medlemsförsäkringarna till Folksam och får då en uppskattning på vad förändringarna kan kosta. Sedan får facken själva ta ställning till om de tycker att det är värt att genomföra.

– Vi har nyligen infört en förlängning på Transports inkomstförsäkring, som nu gäller upp till 300 dagar. Sverige har en lågkonjunktur på ingång så det gäller för våra medlemmar att förbereda sig om de skulle bli drabbade. Taket i a-kassan är inte högt. Unga familjer idag har ofta höga lån och då kan det bli bekymmersamt om man blir arbetslös. Det känns bra att kunna erbjuda medlemmarna en extra trygghet via Folksam, säger Sture, som tackar nej till semlan som Tobias ställt fram.

– Farsan var bagare så jag har blivit immun mot sådant där!

Följ oss på