Allt fler olyckor med mopedbilar

De senaste åren har mopedbilar blivit allt mer populära vilket även syns i Folksams skadestatistik. Under åren 2010–2018 var 68 procent av de olycksdrabbade förarna 15–17 år. Det avspeglas i att skadekostnaderna kraftigt ökat.

Bara mellan 2016 till 2018 har antalet skador med mopedbilar ökat med 160 procent. Som tur är det främst skador på själva mopedbilarna som ökat, med kraftigt ökade reparationskostnader som följd. Däremot är det inte lika vanligt med personskador.

– Dock ser vi samma andel whiplashskador som hos personbilar. Annars är det framför allt parkeringsskador, och då är det inte ovanligt att mopedbilar krockar med varandra, säger Anders Kullgren, forskningschef Folksam.

Det finns i dagsläget inget krav på trafikvana för att köra mopedbil, utan det räcker med mopedkort. Det lyser igenom i Folksams statistik som visar att mopedbilsförare är vållande i majoriteten av de olyckor de är inblandade i.

– Vi skulle vilja se krav på någon typ av körutbildning för mopedbilsförare. I dagsläget får de framföras på alla typer av vägar förutom motorvägar. Man bör undvika att köra mopedbil på vägar med högre hastigheter då de har betydligt sämre krocksäkerhet än en vanlig personbil, säger Anders Kullgren.

Det har endast utförts två omgångar med tester med mopedbilar av Euro NCAP. Testerna visade på en extremt låg krocksäkerhet. Då krockades de dessutom i en lägre hastighet, 50 km/h, än vad en personbil körs i, vilket är 64 km/h.

– På grund av sin relativt höga tyngdpunkt är mopedbilar överrepresenterade i voltningsolyckor. Antisladdsystem skulle avhjälpa det problemet, men tyvärr är det inte standard i mopedbilar till skillnad mot personbilar, säger Anders Kullgren.

I dagsläget finns det inga krav på vare sig vinterdäck eller kontrollbesiktning för mopedbilar. Det finns heller inget krav på att bilbälte ska användas. Använder man en hjälm behöver föraren inte ha bälte på sig.

– En hjälm kan inte ersätta ett bälte, här borde det finnas bälteskrav precis som det gör i personbilar, liksom krav på vinterdäck vid vinterväglag. Vi skulle dessutom vilja se en högre krocksäkerhet i mopedbilarna i form av säkerhetssystem som krockkudde, antisladd och autobroms, säger Anders Kullgren.

Folksams tips för dig som ska köpa mopedbil

  • Låt ungdomarna öva innan de ger sig ut i tät trafik
  • Kör på dubbade vinterdäck när det är risk för halka
  • Avråd från körning på högtrafikerade landsvägar med hastighetsgräns på 70 km/h och uppåt
  • Välj en bil med sidobalk i dörrarna
  • Välj en bil med krockkuddar speciellt anpassade till mopedbilar

Senaste inläggen i sociala medier

Twitter

Folksams bloggar

2020-08-28

  De allvarliga olyckorna i Järvsös bergscykelpark har skapat diskussion. Självklart innebär downhill en risk i och med hög hastighet i k...

2020-08-17

Ingen har väl undgått att media rapporterat om olyckor i samband med användning av elsparkcyklar. Vi på Folksam har tidigare studerat detta men...

2020-06-23

Just nu genomför vi på Folksam en undersökning om gravidas bilbältesanvändning tillsammans med Chalmers industriteknik. Undersökningen är ö...

Följ oss på