Cykelhjälmarna hänger inte med i utvecklingen 23 juni 2022 Nyligen genomförde Folksams ett krocktest för att illustrera och undersöka de vanligaste olyckorna mellan bil och cykel. Resultatet visar att dagens hjälmar inte är testade och anpassade till de hastigheter som svåra cykelolyckor med bil sker i, vilket kan få förödande konsekvenser. I takt med att allt fler väljer cykeln som transportmedel, samtidigt som användandet....
Sänkta hastigheter minskar risken att bli påkörd och allvarligt skadad med 40 procent 21 juni 2022 Varje år dör 15 cyklister i Sverige efter att ha kolliderat med ett motorfordon, över 1000 skadas och nästan var femte skadas allvarligt. Folksam har nyligen genomfört krocktester på de vanligaste förekommande olyckssituationerna mellan bil och cykel. Resultatet visar att om hastigheten sänks till 30 km/h i områden där bilar och cyklar mixas skulle risken....
Flest olyckor med elsparkcyklar sker nattetid visar studie från Folksam 22 juli 2021 Sedan 2018 då elektriska sparkcyklar introducerades i Sverige har antalet elsparkscykelolyckor ökat kraftigt. Nästan hälften av alla olyckor sker nattetid och under sommarmånaderna. Syftet med Folksams studie är att få en bild av personskador i samband med olyckor med elsparkcyklar för att förstå hur, när, var och varför olyckan uppstod. Folksam har studerat inrapporterade olycksfall....
Felaktigt parkerade elsparkcyklar orsakar många olyckor 17 augusti 2020 Större delen av elsparkcykelolyckorna är singelolyckor, men i över en tiondel av olyckorna skadas andra trafikanter av elsparkcyklar. Antingen genom att trafikanter blir påkörda eller på grund av att elsparkcyklar ligger dåligt parkerade. Det framkommer när Folksam gått igenom skadestatistik. Folksam har studerat inrapporterade skador under 2019 samt under våren 2020 som har en koppling till....
Stora skillnader mellan cykelhjälmar, och dyrast är inte alltid bäst 15 maj 2020 Internationella konsumenttester av hjälmar, motsvarande de bilkrocktester som utförs av Euro NCAP, behövs för att öka cykelhjälmars säkerhetsstandard. Folksams nya cykelhjälmstest visar stor skillnad i säkerhet mellan olika hjälmar, trots att alla är godkända att säljas på den svenska marknaden.
Ny studie: 4 av 100 av tävlingscyklister skadas varje år 14 juni 2019 Sommaren är motions- och tävlingscyklisternas högtid. Men varje år skadas omkring fyra procent av Sveriges licensierade cyklister vid träning eller tävling. Under Vätternrundan, som pågår denna vecka, drabbas endast en av tusen deltagare av personskador. Det visar en ny studie från Folksam. Folksam har analyserat alla inrapporterade skador under tio år från svenska cyklister –....
Barnhjälmar skyddar allt bättre mot hjärnskakning 5 juni 2019 Varje vecka drabbas i snitt sex barn och tredubbelt så många vuxna av huvudskador i samband med cykling, vilket är bland det farligaste en cyklist kan råka ut för. Nu har Folksam genomfört ett cykelhjälmstest med både barn- och vuxenhjälmar som visar att framför allt barnhjälmarna har blivit bättre. − Vi ser är att det....
Ny unik nationell rekommendation ska rädda fler små barn 9 april 2019 Fyra av tio barn under sju år använder inte hjälm med grönt spänne visar en ny undersökning från Folksam. För att för att höja barnens säkerhet vid hjälmanvändning och öka användningen har nu en överenskommelse tecknats om en gemensam rekommendation av tunga aktörer både inom cykelbranschen och av myndigheter.
Få skidhjälmar skyddar bra mot hjärnskakning 7 februari 2019 Varje år åker nära två miljoner svenskar utför. Cirka tusen av dessa drabbas av en ansikts- eller huvudskada i svenska backar. Folksam har testat 14 av de vanligast förekommande skidhjälmarna på den svenska marknaden. Testet visar att bara tre hjälmar skyddar bra mot hjärnskakningar och får Folksams märkning Bäst i test eller Bra val.
Fallolyckor i trafiken stor del av fotgängarolyckor 17 januari 2019 Folksam har genomfört en studie av fotgängarolyckor i trafiken under åren 2007-2016. De allra flesta allvarliga skadorna inträffar under vinterhalvåret, då två tredjedelar av olyckorna sker. Om fallolyckor bland gående skulle räknas med i det totala antalet av allvarligt skadade i trafiken skulle de stå för nära hälften av olycksfallen. Det visar en ny studie från Folksam.